Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm välkomnar nya åtgärder för bekämpning av våld mot kvinnor

Idag presenterade justitieminister Anna-Maja Henriksson statsrådets program för bekämpning av våld mot kvinnor. Programmet ska genomföras under en treårsperiod från hösten 2020 till våren 2023.
idag kl. 12:35
Bild på Ann-Sofi Backgren

Ann-Sofi Backgren: Den internationella landsbygdskvinnans dag

Idag, den 15 oktober, firas den internationella landsbygdskvinnans dag! FN:s generalförsamling har instiftat en dag för att årligen uppmärksamma den roll som kvinnor på landsbygden har för dess utveckling och bekämpande av fattigdom.
15.10.2020 kl. 08:30
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Idag är det den Internationella flickdagen, en dag då vi uppmärksammar flickors rättigheter men också deras utsatthet världen över. Denna gång vill jag uppmärksamma könsstympning som utförs på flickor och kvinnor i många delar av världen, skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi i dagens blogginlägg.
11.10.2020 kl. 09:00
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Vi måste beakta ett könsperspektiv för att upptäcka fler flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i ett tidigare skede!

Könsperspektivet har försummats både i forskningen och i praktiken vid diagnosticeringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Forskningen och diagnoskriterierna för neuropsykiatriska svårigheter såsom ADHD, Asperger och autism har främst fokuserat på pojkar, säger Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell idag på internationella flickdagen.
11.10.2020 kl. 09:00
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Stoppa näthatet!

En omfattande undersökning som Plan International låtit göra visar att 42 procent av flickorna i Finland har utsatts för trakasserier på nätet. Undersökningen visar dessutom att flickor som hör till marginaliserade grupper löper en särskilt stor risk att utsättas för trakasserier på nätet.
05.10.2020 kl. 14:26