En bild på Finlands riksdagshus bakom gröna trädgrenar

Stå upp för aborträtten!

28.09.2023 kl. 09:00
Idag är den globala dagen för säkra aborter. Vi på Svenska Kvinnoförbundet står upp för aborträtten, både i Finland och globalt. Är du med oss?

När högerextrema partier växer sig starkare runt om i världen behöver vi vara många som står upp för aborträtten. Rätten till fri och säker abort är avgörande för att kvinnor ska kunna bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv. Det är även en av grundpelarna i ett jämställt samhälle.

Därför står vi upp för aborträtten.

I september trädde den nya abortlagen i kraft i Finland. Svenska Kvinnoförbundet var en av initiativtagarna till medborgarinitiativet Egen Vilja som stod bakom uppdateringen av abortlagen.

Idag har vi fri abort i Finland till och med vecka 12. Den gravida behöver inte längre ange sociala eller andra orsaker som skäl till aborten och det behövs inte heller ett utlåtande från två olika läkare.

Fortfarande lever omkring en fjärdedel av världens befolkning i länder där abort är förbjudet. Forskning visar att abortförbud eller begränsningar av aborträtten inte minskar antalet aborter. Däremot ökar antalet osäkra aborter som skördar tiotusentals kvinnors liv årligen.

Uppskattningsvis 25 miljoner kvinnor gör årligen en abort på ett farligt sätt. WHO uppskattar att mellan 8 och 18 procent av alla graviditetsrelaterade dödsfall i världen beror på osäkra aborter.

Vi anser att Finland måste fortsätta att vara ett föregångsland för kvinnors rätt till fria och säkra aborter. Vi kräver också att tillgången till säkra aborter ska ingå som en viktig del i den finländska utvecklings- och utrikespolitiken.

Anita Westerholm, förbundsordförande
Pia Sundell, vice ordförande