58851_t.jpg

Jungner-Nordgren: SFP:s ställningstagande för feminism är glädjande

- För Kvinnoförbundet är feminism en självklar och samtidigt odramatisk term. Feminism handlar om jämställdhet, jämlikhet och mänskliga rättigheter – det är inte svårare än så, säger Jungner-Nordgren.
58848_t.jpg

Backgren: Landskapsreformen är en jämställdhetsfråga

Reformen är också i allra högsta grad en viktig jämställdhetsfråga, säger Backgren. Hittills har könskonsekvensbedömningen lyst med sin frånvaro i reformarbetet. Den offentliga sektorn är klart kvinnodominerad vilket betyder att reformens utfall till största del påverkar kvinnors inkomstmöjligheter och framtidsutsikter. Bolag berörs inte av reglerna för könskvotering vilket kan komma att ha följder för könsfördelningen.
58847_t.jpg

Vänstern ska inte ha monopol på ordet feminism

För mig handlar feminism om friheten att bli betraktad och bedömd som den människa du är, inte utifrån vilket kön du har. Feminism är att stå upp upp för könsmångfald, för alla dem som identifierar sig som varken man eller kvinna. Feminism för mig är att stå upp för sexuella minoriteter, att arbeta för ett rättvist och jämlikt samhälle fritt från alla former av diskriminering, vare sig den grundar sig på kön, sexualitet, ålder, funktionshinder, etnicitet, språk, religion.
58646_t.jpg

Situationen gällande förlossningssjukhusen är ohållbar

Svenska Kvinnoförbundet anser att situationen gällande förlossningssjukhusen inom Helsingfors- och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS) är ohållbar.
58034_t.jpg

Unken kvinnosyn dikterar regeringens jämställdhetspolitik

Det är oacceptabelt att Sannfinländarna ska få agera bromskloss i den feministiska politikens utveckling i Finland. Vakna, regeringen! Året är faktiskt 2017, säger Jungner-Nordgren.
57785_t.jpg

Jungner-Nordgren: Många ljusglimtar i kommunalvalet

Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren gläds över de många ljusglimtarna i kommunalvalet. SFP gjorde det bästa kommunalvalet på över 20 år.

Hur havande föräldrar kan förbereda sig för den numera långa resan till BB

Motion 9 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2017

Inför ordet feminism i partiets kommunikation

Motion 8 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2017