EU-VAALITAVOITTEET 2024

10. Naisten oikeuksien turvaaminen ja vahvistaminen

1. Tasa-arvoinen demokratia ja edustuksellisuus

KEHOTAMME EU:TA:

• Toteuttamaan tasa-arvoista demokratiaa ja naisten yhtäläistä edustusta.

• Varmistamaan, että naisilla ja miehillä on yhtäläinen (50/50) edustus kaikissa EU:n päätöksentekoelimissä, myös huipputehtävissä.

• Selkeyttämään poliittisten puolueiden velvollisuutta asettaa ehdolle sekä nais- että miesehdokas eri EU-vaalien listoilla.

2. Feministinen talousmalli

KEHOTAMME EU:TA:

• Edistämään naisten taloudellista riippumattomuutta ja toimimaan sen torjumiseksi, että köyhyydestä tulee sukupuolittunut ilmiö, joka koskettaa eritoten syrjäytyneitä naisia.
  • Soveltamaan sukupuolitietoista budjetointia EU:n monivuotisessa budjettikehyksessä vuosille 2027-2033.

• Sisällyttämään sukupuolinäkökulman EU:n rahoitus-, talous-, työllisyys- ja sosiaalipolitiikkaan.

3. Tyttöihin ja naisiin kohdistuvan väkivallan torjunta

KEHOTAMME EU:TA:

• Hyväksymään direktiivin naisiin kohdistuvan väkivallan ja lähisuhdeväkivallan torjumiseksi, mukaan lukien sen säännös seksuaalisesta häirinnästä työpaikalla ja suostumukseen perustuvan raiskauksen määritelmästä.

• Nimittämään EU-koordinaattorin kaikenlaisen naisiin ja lapsiin kohdistuvan väkivallan kitkemiseksi.

• Sisällyttämään tyttöihin ja naisiin kohdistuvan väkivallan rajat ylittävien rikosten (ns. eurorikosten) luetteloon sen varmistamiseksi, että EU:ssa hyväksytään kattava puitelainsäädäntö, joka kattaa kaikki naisiin ja lapsiin kohdistuvat väkivallan muodot.

4. Ihmiskaupan ja prostituution ehkäiseminen

KEHOTAMME EU:TA:

• Tunnustamaan ihmiskaupan ja prostituution välisen yhteyden ja torjumaan ilmiöitä ottamalla EU:ssa käyttöön tasa-arvomallin – dekriminalisoidaan prostituutiota harjoittavat henkilöt, mutta kriminalisoidaan ihmisten ostaminen ja myyminen seksuaalisiin tarkoituksiin ja tarjotaan tukea prostituution välttämiseen ja siitä irtautumiseen.

• Varmistamaan ihmiskaupan vastaisen koordinaattorin työn jatkumisen ihmiskaupan ehkäisemistä ja torjuntaa koskevan direktiivin täytäntöönpanon varmistamiseksi.

• Varmistamaan, että CEDAWia* ja sen yleistä suositusta nro 38 (tytöillä ja naisilla käytävä ihmiskauppa globaalin muuttoliikkeen yhteydessä) noudatetaan kaikessa EU:n lainsäädännössä.

*YK:n kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskeva yleissopimus.

5. Naisten oikeus päättää omasta kehostaan

KEHOTAMME EU:TA:

• Tunnustamaan seksuaali- ja lisääntymisterveys ja -oikeudet (SRHR), mukaan lukien oikeus turvalliseen aborttiin, osana naisten ja tyttöjen ihmisoikeuksia.

• Sisällyttämään seksuaali- ja lisääntymisterveys ja -oikeudet EU:n perusoikeuskirjaan.

• Vahvistamaan vammaisiin naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemistä EU:ssa ja sisällyttämään pakkosteriloinnin kriminalisointi naisiin kohdistuvan väkivallan ja lähisuhdeväkivallan torjumista käsittelevään direktiiviin.

6. Naisten rooli kestävän rauhan rakentamisessa

KEHOTAMME EU:TA:

• Vahvistamaan YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1325 Naiset, rauha ja turvallisuus täytäntöönpanoa EU:n siviilirauhanturva- ja kriisinhallintatoimissa.

• Varmistamaan, että kaikissa EU:n sotiin ja konflikteihin liittyvissä reaktioissa on tasa-arvonäkökulma.

• Varmistamaan, että naiset ja naisten oikeuksia ajavat järjestöt otetaan mukaan rauhanneuvotteluita ja jälleenrakennus- ja rauhanrakennustyötä koskeviin päätöksentekoprosesseihin.

7. Tasa-arvoinen kehitys- ja maahanmuuttopolitiikka

KEHOTAMME EU:TA:

• Turvaamaan kestävän ja inhimillisen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan EU:ssa, mikä vahvistaa siirtolais- ja pakolaisnaisten ja -lasten oikeuksien suojelua.

• Vahvistamaan tasa-arvonäkökulmaa EU:n kehitysapupolitiikassa ja varmistamaan, että naisten oikeuksien puolesta toimiville paikallisjärjestöille menevän EU-avun osuus kasvaa.

• Lisäämään ponnisteluja, jotta viidessä prosentissa EU:n kehityshankkeista sukupuolten välinen tasa-arvo on nostettu päätavoitteeksi ja jotta 85 prosenttia hankkeista edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.

8. Ilmastonmuutos on feministinen kysymys

KEHOTAMME EU:TA:

• Vahvistamaan naisten roolia EU:n pyrkimyksissä siirtyä vihreään talouteen.

• Soveltamaan sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistamista ja intersektionaalista näkökulmaa EU:n ilmastopolitiikassa ja -säädöksissä.

• Varmistamaan naisten ja miesten tasapuolinen edustus ympäristö- ja budjettineuvotteluissa sekä päätöksenteossa vihreän talouden saavuttamiseksi.

9. Rasismin ja syrjinnän vastainen taistelu

KEHOTAMME EU:TA:

• Pidentämään ja vahvistamaan EU:n rasismin vastaista toimintasuunnitelmaa (2020–2025) asianmukaisin seurantatoimin ja mitattavissa olevin tavoittein sekä seuraamaan, että jäsenvaltiot laativat kansallisia rasismin vastaisia ​​suunnitelmia ja strategioita.

• Hyväksymään syrjinnän vastaisen direktiivin, joka tarjoaa kattavat puitteet syrjinnän torjumiselle EU:n tasolla.

• Laatimaan yhteistä EU:n politiikkaa HLBTIQ-ihmisten ihmisoikeuksien vahvistamiseksi sekä toteuttamaan EU-tason toimenpiteitä HLBTIQ-ihmisiin kohdistuvan syrjinnän ja viharikosten torjumiseksi ​​EU:n jäsenvaltioissa.

10. Naisten oikeuksien turvaaminen ja vahvistaminen

KEHOTAMME EU:TA:

• Laatimaan tasa-arvostrategian 2.0 kaudelle 2025–2030 ja sisällyttämään siihen budjetin.

• Nimittämään EU-komissaarin, joka vastaa ainoastaan naisten oikeuksista ja sukupuolten tasa-arvosta.

• Tukemaan aktiivisesti naisten oikeuksia puolustavia järjestöjä sekä taloudellisin resurssein että tarjoamalla turvallisia tiloja.