Bild på Anna-Karin Tötterman

Tötterman från Åbo vill bli vice ordförande

Anna-Karin Tötterman från Åbo ställer sig till förfogande som Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande vid årsmötet i mars. Jag vill verka för en ambitiös feministisk jämställdhetspolitik och därför ställer jag mig till förfogande för posten som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, säger Anna-Karin Tötterman.

Anita Westerholm: 284 år till global jämställdhet är inte acceptabelt

Idag är det internationella kvinnodagen. Om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu kommer det att ta 284 år att nå global jämställdhet - fram till år 2308, enligt en rapport från FN. Det här betyder att vi ännu är flera generationer av flickor och kvinnor från att ha lika möjligheter och rättigheter i samhället.
Bild på Eva-Maria Strömsholm i ett en skog med höstlöv

Eva-Maria Strömsholm: Kallelsebrev till screening av livmoderhalscancer bör innehålla datum och tid

En del välfärdsområden har börjat sända ut kallelsebrev till screening av livmoderhalscancer som inte innehåller datum och tid för screeningen. Risken finns att deltagande i screeningen minskar på grund av att kvinnorna inte får en direkt tid i brevet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Alla föderskor har rätt till en trygg förlossning!

Det kommer inte att finnas förlossningsverksamhet eller operationsverksamhet vid Lojo sjukhus nattetid under sommaren. Anita Westerholm säger att ett sådant här tjänstemannabeslut inte kan kvitteras med en axelryckning - nu krävs diskussion och omprövning.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi och Pia Sundell

Ramieza Mahdi och Pia Sundell vill fortsätta som vice ordförande

Ramieza Mahdi och Pia Sundell ställer sig till förfogande för omval till vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Bägge har fungerat som förbundets vice ordförande sedan september 2020.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm ställer upp för omval till ordförande

Anita Westerholm ställer upp för omval till ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Westerholm har fungerat som ordförande sedan år 2020.
Bild på Gun-Britt Karlsson, medlem i Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott

Gun-Britt Karlsson: Inkludera kvinnor i de vetenskapliga rummen

Den 11 februari uppmärksammas den internationella dagen för kvinnor och flickor inom vetenskapen. Syftet med dagen är att öka mångfalden inom forskning genom att stärka kvinnors och flickors deltagande inom de vetenskapliga och tekniska disciplinerna.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Nolltolerans mot könsstympning - 12 000 flickor drabbas varje dag

Den 6 februari uppmärksammar vi den internationella dagen för nolltolerans mot könsstympning av flickor och kvinnor. Könsstympning av flickor och kvinnor medför stort lidande och utgör en allvarlig kränkning av flickors och kvinnors mänskliga rättigheter.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Stäng inga fler förlossningssjukhus!

En arbetsgrupps förslag till sjukhusens och dygnetruntjourernas framtida servicenivå, arbetsfördelning och samarbete har idag publicerats. Arbetsgruppens förslag skulle bland annat innebära att förlossningssjukhusen skulle minska kraftigt i antal.

Förbundsordförande Anita Westerholms julhälsning

Tredje adventsljuset brinner och idag öppnar vi lucka nummer 18 i vår julkalender som lyfter Finlands feministiska historia på Kvinnoförbundets sociala mediekanaler. Det är viktigt att uppmärksamma och påminnas om de viktiga framsteg som gjorts för jämställdheten i vårt land.