Bild på Svenska Kvinnoförbundets presidium med texten Svenska Kvinnoförbundet accepterar inte sexuella trakasserier, våld mot kvinnor eller rasism

Svenska Kvinnoförbundet: Stoppa omvändelseterapier – dags för lagstiftning nu!

18.09.2024 kl. 10:23
Omvändelseterapier är en allvarlig form av diskriminering som kränker människors rätt till självbestämmande och personlig integritet.

Svenska Kvinnoförbundets presidium anser att dessa förnedrande metoder, som syftar till att ändra en persons sexuella läggning eller könsidentitet, måste förbjudas i lag. Omvändelseterapier skapar psykiskt lidande och skadar dem som utsätts, särskilt barn och unga.

I flera länder, inklusive Island och Norge, har omvändelseterapier redan förbjudits. Finland saknar ännu en specifik lagstiftning, men det är hög tid att vi följer våra nordiska grannars exempel. Svenska Kvinnoförbundets presidium anser att Finland bör införa ett liknande förbud som i Norge, där all form av omvändelseverksamhet, både offentlig och privat, förbjuds.

För att värna om alla människors rättigheter och främja ett inkluderande samhälle måste Finland ta ställning och agera. Omvändelseterapier strider mot grundläggande mänskliga rättigheter och bidrar till stigmatisering och psykiskt lidande. Det är dags att säga nej till dessa skadliga och förnedrande metoder och istället arbeta för ett samhälle där alla accepteras för den de är.

Anita Westerholm, ordförande
Ramieza Mahdi, vice ordförande