Anita Westerholm omvald som Svenska Kvinnoförbundets ordförande

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har enhälligt omvalt Anita Westerholm från Ekenäs, Raseborg, som förbundsordförande. Anna-Karin Tötterman från Åbo är ny i presidiet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Svenska Kvinnoförbundet lanserar sitt EU-valprogram: Trygga aborträtten och inför samtyckeslag på EU-nivå!

Svenska Kvinnoförbundet går till EU-val med målsättningen att sätta flickors och kvinnors rättigheter i centrum för den europeiska politiken.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi vill bli vice ordförande för SFP

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande som vice ordförande för Svenska folkpartiet i Finland. Tillsammans med partiaktiva vill jag arbeta för liberala värderingar, rättsstatsprincipen och mänskliga rättigheter – sådant som alltid varit SFP:s kärna, säger Mahdi.
Bild på Ester Bjurs

Ester Bjurs: Jag är feminist och det borde du vara också

När vi kämpar för jämställdhet måste vi komma ihåg att alla grupper inte upplever förtryck på samma sätt. Feminism är inte bara en fråga om kön, utan även en fråga om hudfärg, socioekonomisk ställning, genusidentitet och så vidare. Idag på jämställdhetsdagen och Minna Canthdagen skriver vår praktikant Ester Bjurs om feminismen.

Nina Stubb: Att ”inte vara rasist” räcker inte

Rasismen är ett maktsystem som endast kan bekämpas genom att vi, de priviligierade som inte avviker från den vita normen, ser vår egen del i systemet. Att inte vara en rasist som utför rasistiska handlingar räcker inte - vi behöver aktivt agera antirasistiskt, skriver Nina Stubb i dagens blogginlägg som uppmärksammar veckan mot rasism.
Bild på Anna-Karin Tötterman

Tötterman från Åbo vill bli vice ordförande

Anna-Karin Tötterman från Åbo ställer sig till förfogande som Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande vid årsmötet i mars. Jag vill verka för en ambitiös feministisk jämställdhetspolitik och därför ställer jag mig till förfogande för posten som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, säger Anna-Karin Tötterman.

Anita Westerholm: 284 år till global jämställdhet är inte acceptabelt

Idag är det internationella kvinnodagen. Om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu kommer det att ta 284 år att nå global jämställdhet - fram till år 2308, enligt en rapport från FN. Det här betyder att vi ännu är flera generationer av flickor och kvinnor från att ha lika möjligheter och rättigheter i samhället.
Bild på Eva-Maria Strömsholm i ett en skog med höstlöv

Eva-Maria Strömsholm: Kallelsebrev till screening av livmoderhalscancer bör innehålla datum och tid

En del välfärdsområden har börjat sända ut kallelsebrev till screening av livmoderhalscancer som inte innehåller datum och tid för screeningen. Risken finns att deltagande i screeningen minskar på grund av att kvinnorna inte får en direkt tid i brevet.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Alla föderskor har rätt till en trygg förlossning!

Det kommer inte att finnas förlossningsverksamhet eller operationsverksamhet vid Lojo sjukhus nattetid under sommaren. Anita Westerholm säger att ett sådant här tjänstemannabeslut inte kan kvitteras med en axelryckning - nu krävs diskussion och omprövning.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi och Pia Sundell

Ramieza Mahdi och Pia Sundell vill fortsätta som vice ordförande

Ramieza Mahdi och Pia Sundell ställer sig till förfogande för omval till vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Bägge har fungerat som förbundets vice ordförande sedan september 2020.