Aktuellt

Ansök till Svenska Kvinnoförbundets utskott - Ansökan är öppen fram till den 22 maj 2023

Ansök till Svenska Kvinnoförbundets utskott!

Svenska Kvinnoförbundets utskott jobbar med att stärka förbundets profil och politik inom olika delområden såsom nationell jämställdhetspolitik, internationellt samarbete, förbundets organisation och ekonomi.
Anita Westerholm julhälsning

Svenska Kvinnoförbundets julhälsning

Lucka efter lucka i vår fina, viktiga och första julkalender öppnas, nu återstår endast tre luckor och sedan står julafton och nyårshelgen för dörren.

Jungner-Nordgren: Dags för samtyckeslagstiftning

- En samtyckeslagstiftning skulle kanske inte lösa alla problem men kunde vara ett viktigt steg för att komma åt sexualbrott och stärka individens rätt till kroppslig och sexuell integritet, säger Jungner-Nordgren.

"Det är viktigt att unga engagerar sig i samhället på alla plan för att skapa en ännu bättre framtid"

Finlands 100-åriga självständighet till ära har Kvinnoförbundet fått träffa Britha Antila, tidigare aktiv kvinnoförbundare och Lotta.

Svenska Kvinnoförbundet: Det sexuella våldet måste få ett slut en gång för alla

Vi måste bryta tystnadskulturen som finns, kvinnor måste ges utrymme att dela sina erfarenheter och vi måste få ett slut på de sexuella trakasserierna och det sexuella våldet - en gång för alla.

Jungner-Nordgren: Barn måste få leva ett liv fritt från våld

Våld i hemmet är inte bara en fråga om en partners (ofta en kvinnas) otrygghet – barn utsätts också, och det är samhällets plikt att i alla hänseenden värna om deras trygghet, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Debattartikel: Kön måste införas som grund i lagstiftningen för hatbrott

Studier ur ett intersektionellt perspektiv ger vid handen att en ännu mer utsatt grupp är unga kvinnor med minoritetsbakgrund.

Jungner-Nordgren: Ett liv fritt från våld är det minsta vi kan kräva

- I ett land som säger sig värna om jämställdhet borde ett liv fritt från våld vara det minsta dess invånare kan begära. SFP:s förslag om att grunda tre våldtäktskriscenter och 25 nya skyddshem är med andra ord synnerligen välkommet, säger Jungner-Nordgren.

Könsbalans i bolagsstyrelserna

Artikel i Medborgarbladet 2/2013