Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Jämställdheten kan och får inte tas för given

Svenska Kvinnoförbundet vill se att människor världen över har samma möjligheter och rättigheter, att faktorer som kön, ålder, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning och socioekonomisk ställning inte inverkar på någons möjligheter eller rättigheter. Jag står här idag för att så inte är fallet, sade förbundsordförande Anita Westerholm på SFP:s partidag i Vanda på lördagen.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Inför totalförbud mot sexköp i Finland

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm lyfte upp jämställdhetsprogrammet och totalreformen av sexualbrottslagstiftningen i sitt anförande på SFP:s partifullmäktigemöte i helgen.
Bild på Ann-Sofi Backgren

Ann-Sofi Backgren: Lyft jämställdhetsarbetet i kommunerna

Jag anser att SFP-kommuner skall vara ledande i Finland gällande jämställdhetsarbetet på kommunal nivå. Jämställdheten skall inte tas för given. Det krävs medvetna strategiska mål och insatser. Nu lever vi på 2020-talet och då borde det vara en självklarhet att underteckna den europeiska stadgan om jämställdhet, sade vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partifullmäktigemöte i helgen.

Keskinen: Klimatförändringen är en kamp för global rättvisa

Kampen mot klimatförändringen är en kamp för jämställdhet, barnens rättigheter och global rättvisa. Finland har resurserna att vara en föregångare i att uppnå klimatneutralitet och därför ska det vara en självklarhet att vi tillsammans arbetar för denna målsättning. Det framhöll Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen idag på SFP:s partifullmäktigemöte i Lahtis.

Backgren efterlyser paradigmskifte i arbetslivet

För att utveckla ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle i enlighet med det nya regeringsprogrammets målsättningar krävs vissa paradigmskiften. Ett är synen på arbetets upplägg. Det här sade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partidag i Vasa.

Jungner-Nordgren: Tillsammans kan vi bygga ett jämställt Finland

Återinförande av den subjektiva rätten till dagvård, en förnyelse av translagen och en reform av sexualbrottslagstiftningen så att definitionen av våldtäkt baseras på samtycke samt en länge efterlängtad familjeledighetsreform är några av Svenska Kvinnoförbundets målsättningar som finns med i det nya regeringsprogrammet.

Keskinen välkomnar initiativet att utreda anonyma rekryteringar

För att produktiviteten ska öka krävs nationella satsningar på att främja jämställdheten på den finländska arbetsmarknaden. Det konstaterade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen på SFP:s partidag i Vasa.

Westerholm: Finlands abortlagstiftning måste förnyas

Tänk att vi ännu år 2019 inte har fri aborträtt, utan att vissa kriterier måste uppfyllas. Här måste vi kämpa för förändring - kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp ska alltid gå först, säger Westerholm.

Jungner-Nordgren: En hållbar klimatpolitik måste genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv

Kvinnor är den grupp som drabbas hårdast av klimatförändringen och därför är det A och O att vi för en klimatpolitik som genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv, sade förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren i sitt linjetal på Kvinnoförbundets årsmöte.

Kujala: Varje barn har rätt till vaccinationer

År 2017 rapporterade Världshälsoorganisationen WHO om över 20 000 fall av mässling i Europa. Antalet fall av mässling mer än fyrdubblades sedan året innan. Enligt WHO beror ökningen till stor del på vaccinationsmotstånd. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Tiina Kujala finner situationen ytterst oroväckande.