Svenska Kvinnoförbundet 100 år – Vi skriver historia!

26.10.2007 kl. 00:00
Pressmeddelande 26.10.2007

Politiska framtidsvisioner, välförtjänta utmärkelser, magnifik konst samt musik, sång och dans i högtidlig anda kännetecknade Svenska Kvinnoförbundets 100-årsjubileum på G18 i Helsingfors.

Politiska tillbakablickar och framtidsvisioner, välförtjänta utmärkelser, magnifik konst samt musik, sång och dans i högtidlig anda kännetecknade Svenska Kvinnoförbundets 100-årsjubileum på G18 i Helsingfors. Det har i år har förflutit ett sekel sedan Annie Furuhjelm och hennes medsystrar gjorde uppropet till ”de svenska kvinnorna” och ”för saken intresserade medborgarinnor” som ledde till att Svenska Kvinnoförbundet grundades den 26 oktober 1907. Idag firar Svenska Kvinnoförbundet 100 år av kvinnopolitisk verksamhet och vill minnas både förbundets historia och se framåt.

- Att vara en intressant röst i samhällsdebatten och i beslutsfattandet är krävande, ensamt men också givande och betydelsefullt i det långa loppet. En intressant röst drar sig inte för att tala klarspråk och gripa ögonblicket. Röstens definition som intressant är inte heller beroende av yttre bifall eller uppskattning utan består i en stark integritet och i en orubblig tro på det som yttras. Kvinnoförbundet är en intressant röst och arbetar orubbligt för vår vision om ett tryggt samhälle utan orättvisor där alla, oberoende av kön, har lika möjligheter, rättigheter, skyldigheter, makt och ansvar, sade förbundsordförande Sara Eklund i sitt välkomsttal.

Festtalet på jubileumsdagen hölls av minister Elisabeth Rehn, där hon tog upp både ”stora och små” frågor gällande både dagsaktuella teman och långkörare inom jämställdhetspolitiken. Vårdkonflikten, våld mot kvinnor, utvecklingen av jämställdhetslagstiftningen, kvotering och det viktiga internationella arbetet, inklusive fredsarbete, människohandel och biståndsfrågor, var teman som tidigare jämställdhets- och försvarsminister Rehn talade om.

- På sjuttiotalet lanserade vi uttrycket ”Är det värdefullare att arbeta med maskiner än med människor?” Det låter i dag bekant i den aktuella vårdarkonflikten, påpekade minister Rehn.

Under festen avtäcktes även ett ståtligt porträtt av Margareta Pietikäinen, förverkligat av Henrika Lax. Yrsa Palin och Ragni Prost förlänades det statliga förtjänsttecknet Finlands vita ros medalj av I klass med guldkors och Svenska folkpartiet delade ut Alma Skog-medaljen åt Laura Finne-Elonen och Anna-Lena Karlsson-Finne. Tidigare under dagen hade Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse under sitt jubileumsmöte antagit en framtidspamflett, som definierar den roll, de uppgifter och prioriteringar som förbundet har idag och kommer att ha också i framtiden.

- Starka och engagerade kvinnor har genom tiderna varit aktiva i Svenska Kvinnoförbundet. Det kommer alltid att finnas behov av könsperspektiv i politiken och granskning av maktfördelningen i samhället. Idag liksom för 100 år sedan behövs förbundet för att utöva en medveten politik med jämställdheten som mål och som en organisation för att samla kvinnor i Finland till diskussion om jämställdhetsfrågor och feminism på svenska, säger förbundsordförande Eklund.

- En milstolpe är nådd i och med 100-årsjubiléet och publiceringen av 100-antologin tidigare i veckan. Ikväll fortsätter vi fira med supé och värna om det arv som starka systrar byggt upp genom tiden. Svenska Kvinnoförbundet ser framåt och fortsätter att skriva historia, avslutar Eklund.