Framfusiga, orädda och otåliga Feminister i farten

23.10.2007 kl. 00:00
– 100 år av kvinnopolitik i Svenskfinland. Pressmeddelande 23.10.2007

Svenska Kvinnoförbundets jubileumsantologi är en ovanlig historik som tar avstamp i en utifrånbetraktelse av förbundet, i vad det betytt för de svenskspråkiga kvinnorna i Finland men även vad det betytt för hela Finland. De tre redaktörerna Johanna Aminoff-Winberg, Mona Rautelin och Harriet Silius lyfter tillsammans med de tio författarna upp vida olika teman och personer under de 100 år som förflutit som Svenska Kvinnoförbundet bildades. Bland skribenterna återfinns såväl forskare som feministiska aktivister. Även antologins namn har sin speciella betydelse:

-    Att vara i farten syftar på oräddhet, framfusighet och otålighet. Att vara före sin tid i en fråga betyder, beroende på betraktarna, att förslagsställaren kan ses som orädd, modig och idérik eller som framfusig, omogen eller politiskt okunnig. Kvinnoförbundarna har upplevt alla sorters betraktare, skriver Harriet Silius i förordet.

Antologin inkluderar en analys av första ordförande Annie Furuhjelms tid av Henrika Zilliacus-Tikkanen, Ann-Catrin Östman lyfter upp landsbygdens kvinnor sin artikel om Kvinnoförbundet politik i början av 1900-talet, Clara Henriksdotter Puranen beskriver lokalavdelningen i Åbo sedan dess grundande år 1919 och Alexandra Ramsay berättar om sfp:s kvinnliga riksdagsledamöter under 100 år. Viveka Ramstedt fokuserar på Kvinnoförbundet som kollektiv och bl.a. hur partiet reagerat på förbundets motioner under åren, medan Lotta Moring beskriver tre olika ordförandeepoker och Jaana Kuusipalo analyserar fenomenet Elisabeth Rehn – hur det gick när Lillan blev Stor. Jennie Westlund beskriver processen Lex Pietikäinen om lagstiftningen kring besöksförbund, den artikel som förenar det individuella med det kollektiva. Boken avslutas med framtidsvisioner av nya förbundsordförande Sara Eklund.

-    Att tiga ihjäl feminismen eller omskriva den till jämställdhet är att tappa bort glasögonen genom vilka man ser de områden och problemsituationer där kvinnors rättigheter, möjligheter, ansvar och inflytande är ojämnast fördelade, skriver Eklund i antologin.

-    Som jag ser det är Svenska Kvinnoförbundets mandat lika tydligt nu som för 100 år sedan. Jämställdhet är inte ett statiskt tillstånd. Det kommer alltid att finnas behov av könsperspektiv i politiken och granskning av maktfördelningen i samhället, tillägger Eklund.

Fredagen den 26.10.2007 fyller Svenska Kvinnoförbundet exakt 100 år. Idag presenteras jubileumsantologin ”Feminister i farten – 100 år av kvinnopolitik i Svenskfinland” för pressen, på fredag är det dags för förbundets jubileumsfest och från torsdag till söndag finns Svenska Kvinnoförbundet även på Bokmässan i Helsingfors med lansering av jubileumsboken till den stora publiken tillsammans med sambon Svenska folkpartiet.

Jubileumsfesten fredagen den 26.10 inleds med mottagning och dagsfest kl. 14.00 på G18, Georgsgatan 18 i Helsingfors. Jubileumstalet på festen fredagen hålls av minister Elisabeth Rehn. Under festen avtäcks Henrika Lax’ magnifika porträtt av Margareta Pietikäinen och Alma Skog –medaljen samt statliga förtjänsttecken delas ut.

Jubileumsantologin Feminister i farten – 100 år av kvinnopolitik i Svenskfinland finns till salu av Schildts förlag under Bokmässan till specialpriset 24€ och riktpriset i bokhandlarna är 30€. Svenska Kvinnoförbundets medlemmar kan beställa boken till medlemspriset 15€.