Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi ny vice ordförande för SFP

Svenska folkpartiets partidag har idag valt Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi till ny vice ordförande för SFP.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: 2 av 10 kvinnor i Svenska riksdagsgruppen - vi behöver mer jämställdhet!

I sitt tal på SFP:s partidag betonade Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm att val inte sker i vakuum. Det handlar om vem som uppmuntras och lyfts, hur stödet ser ut och hur nomineringen sker. Vi måste kontinuerligt och målmedvetet arbeta för jämställdhet och jämlikhet, för en god representation i SFP.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Äntligen blir könsstympning straffbart genom separat bestämmelse i strafflagen

Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm gläder sig åt regeringens förslag till ändringar i strafflagen för att förtydliga straffbarheten för kvinnlig könsstympning.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Femtio kvinnor dör varje vecka av mäns våld i nära relationer i EU – Vi måste göra Europa tryggt för kvinnor!

Alla ska få leva sitt liv i trygghet, i hela EU. Det är av största vikt att det blir ett stopp på våldet mot flickor och kvinnor och att allt utnyttjande av kvinnor och barn slutar i EU.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets presidium med texten Svenska Kvinnoförbundet accepterar inte sexuella trakasserier, våld mot kvinnor eller rasism

Svenska Kvinnoförbundet: Tradwife trenden ett antifeministiskt fenomen

Feminism handlar om alla människors lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Jämställdhet mellan könen medför att kvinnor och män har samma makt att forma samhället och sina liv. Ett jämställt samhälle vinner alla på, där finns inga förlorare.
Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi

Svenska Kvinnoförbundet stöder Ramieza Mahdi till vice ordförande för SFP

Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse har enhälligt beslutat att stöda Ramieza Mahdi i SFP:s vice ordförandeval.
Foto på Svenska Kvinnoförbundets presidium

Stoppa nedläggningen av Centret för jämställdhetsinformation!

Svenska Kvinnoförbundets presidium har med bestörtning tagit del av nyheterna att Centret för jämställdhetsinformation kommer att läggas ned till följd av de nyligen avslutade samarbetsförhandlingarna vid Institutet för hälsa och välfärd (THL).
Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Oförsvarligt att stänga Lojo BB!

Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm är bestört och besviken över beskedet att Lojo BB kommer att stänga.

Föreslå årets Fredrika Runeberg-stipendiat

Fredrika Runebergkommittén tar nu emot förslag på mottagare av årets Fredrika Runebergstipendium. Vi efterlyser människor som arbetar med anti-mobbning, mot våld och utanförskap

Anita Westerholm kandiderar i EU-valet

Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm meddelar idag 29 april att hon kandiderar i EU-valet som hålls den 9 juni.