Jämställdhetsfrågor måste vara på agendan

Internationella kvinnodagen infaller årligen den 8 mars för att uppmärksamma kvinnors utsatta situation världen över.

Sexuellt våld är ännu idag en form av krigsmetod

Historiskt sett har våldtäkt använts som en form av vapen i krig, forskning visar att sexuella övergrepp ökar i krig och väpnade konflikter.
Anita Westerholm kandidatnominering välfärdsområdesval

Westerholm: Ett framsteg för jämställdheten i kandidatnomineringen inför Välfärdsområdesvalet

Svenska Kvinnoförbundet har totalt 90 stycken kandidater i välfärdsområdena i Svenskfinland och övriga Finland. Svenska folkpartiet går till val med 50% kvinnor och 50% män på listorna.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Bra betyder inte acceptabelt!

På måndag, den 8 mars, går Internationella kvinnodagen av stapeln. Då uppmärksammas ojämställdhet och kvinnors situation världen över. Vi behöver tala mer om jämställdhetsproblemen, lyfta dem och hitta åtgärder, skriver förbundsordförande i Västra Nyland idag.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Lyft blicken från rosorna till jämställdheten!

Internationella kvinnodagen går årligen av stapeln den 8 mars för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation världen över. Det är en dag att begrunda vart vi kommit då det gäller kvinnans ställning, se till de framsteg som gjorts och fundera på vad som ska rättas till, vilka åtgärder som måste vidtas för att uppnå ett jämställt samhälle, ett samhälle där människan oberoende kön åtnjuter samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Där är vi inte ännu. Vi lever inte i en jämställd värld och vi lever inte i ett jämställt Finland.

Lotta Keskinen: Dags för jämställda löner!

Idag uppmärksammar vi kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män. Löneskillnaden i Finland är i medeltal 16 % detta år, vilket i teorin betyder att från och med idag fram till slutet av året arbetar kvinnorna oavlönat. Trots detta skall ändå mat, boende med mera betalas precis som vanligt.

En ambitiös familjeledighetsreform är en investeringsprioritering

Vårt nuvarande system utgår från kärnfamiljen som vi är vana vid att den ser ut, trots att det i dag finns en mångfald av familjekonstellationer att ta i beaktande, säger Anna Jungner-Nordgren och Anders Adlercreutz.

Debattartikel: Kön måste införas som grund i lagstiftningen för hatbrott

Studier ur ett intersektionellt perspektiv ger vid handen att en ännu mer utsatt grupp är unga kvinnor med minoritetsbakgrund.

Mycket återstår att göra för jämställdheten

Debattartikel i HBL på internationella kvinnodagen 8.3.2016

Jungner-Nordgren och Ohlsson: Liberalfeminism ger frihet

Debattartikel på internationella kvinnodagen 8.3.2015. Förkortad version av artikeln publicerades i HBL 8.3.2015