Anna Jungner-Nordgren vice ordförande för ALDE-partiets Gender Equality Network

21.11.2015 kl. 17:22
Pressmeddelande 21.11.2015

Det europeiska liberala ALDE partiet har i dag återvalt Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren till vice ordförande för partiets jämställdhetsnätverk. Jungner-Nordgren valdes till vice ordförande på ALDE-kongressen i Budapest 21.11.2015.

- Det är dags för en jämnare fördelning av makten också i europeisk politik och att kvinnor finns på ansvarsfulla poster inom ALDE-partiet. Det pågår en backlash för jämställdheten i hela Europa, därför vill jag arbeta för att utveckla ALDE:s jämställdhetsarbete, säger Jungner-Nordgren.

- Jag vill vara med och stärka kvinnors ställning i den europeiska politiken och lyfta fram de liberala värderingarna på europeisk nivå, säger Jungner-Nordgren.

Till andra vice ordförande valdes Mireia Canals från Katalonien (CDC).

ALDE Gender Equality Network är ett nätverk för kvinnliga politiker i medlemspartierna i ALDE. Nätverket grundades år 1999 i Helsingfors. Svenska folkpartiet tillhör den liberala ALDE-gruppen i Europaparlamantet.

För mera information:
Anna Jungner-Nordgren