Anna Jungner-Nordgren: Inbesparingarna i föräldrarnas semesterrätt drabbar kvinnorna

28.08.2015 kl. 14:44
Pressmeddelande 28.8.2015

Idag inleds beredningen av semesterreformen. En av de nedskärningar som regeringen planerar innebär att föräldrar som är föräldralediga skulle tjäna in semesterdagar endast för de första sex månaderna. Som det är nu påverkas semesterrätten inte av ledigheterna. Från och med nästa år skulle en förälder som tar ut hela föräldraledigheten förlora åtminstone åtta semesterdagar.

- Föräldraledigheten används nästan uteslutande av mammorna. Den planerade inbesparingen kommer därmed att drabba främst kvinnor. Det är oansvarigt av regeringen att göra sparåtgärder där de som drabbas till mer än 90 procent är kvinnor, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

En nedskärning i föräldrarnas semesterrätt drabbar även barnen och hela familjen.

- För ett litet barn som just har börjat på dagis är ett år utan en hel årssemester med familjen en lång tid, konstaterar Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundet påminner om att alla sparåtgärder och lagändringar bör könskonsekvensbedömas på förhand, så att de beslut som fattas främjar jämställdheten och att man kan undvika lösningar där jämställdheten mellan kvinnor och män försämras.

- Könskonsekvensbedömningen måste särskilt ta i beaktande sårbara grupper, såsom ensamförsörjare och låginkomsttagare. Familjer där två föräldrar har möjlighet att dela på föräldraledigheten förlorar inte semesterdagar på samma sätt som t.ex. en ensamstående mamma. Nedskärningarna får inte ställa ensamstående föräldrar i en sämre situation än familjer med två föräldrar, påpekar Jungner-Nordgren.

För mera information:
Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren