Jungner-Nordgren: Ytterligare skärpning i sexualbrottslagstiftningen krävs

24.06.2015 kl. 19:10
Svenska Kvinnoförbundet 24.6.2015

Sexuella relationer ska bygga på frivillighet och detta ska också vara grunden för sexualbrottslagstiftningen. Under förra regeringsperioden skärptes våldtäktslagstiftningen och alla sexualbrott lyder nu under allmänt åtal. Det här var ett steg i rätt riktning men fortfarande har vi en lagstiftning som inte tar sexualbrott på största möjliga allvar.

- Lagstiftningen gällande sexualbrott bör förnyas i enlighet med internationella människorättsnormer så att våldtäkt definieras som frånvaro av samtycke, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Förutsättningarna för att en gärning ska vara straffbar fokuserar för mycket på våld och tvång. Idag leder cirka hälften av våldtäktsbrotten till villkorliga domar, trots att händelsen troligen förändrat livet för gott för offret.

- Domen som nyligen föll i fallet med gruppvåldtäkten i Mosabacka visar klart att straffskalan för våldtäkt ytterligare borde höjas säger Jungner-Nordgren.

En våldtäkt eller någon annan form av sexuellt utnyttjande är en traumatisk upplevelse som djupt påverkar människans hela person.

- Finkänslighet och saklighet bör vara en förutsättning i bemötandet av personer som utsatts för sexualbrott. Det här gäller både akutvården efter händelsen men också i allra högsta grad domstolen och hur den motiverar domslutet för att undvika nedvärderande och kränkande formuleringar säger Jungner-Nordgren.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren