Anna Jungner-Nordgren: Regeringsprogrammet är en backlash för jämställdheten

28.05.2015 kl. 11:23
Svenska Kvinnoförbundet 28.5.2015

Det enda omnämnandet av jämställdhet mellan könen i det nya regeringsprogrammet är ett konstaterande att kvinnor och män är jämställda i Finland.

- Till den här felaktiga uppfattningen om en redan uppnådd jämställdhet har man kommit under regeringsförhandlingarna som leddes av män, bestod av en majoritet manliga politiker som hörde en klar majoritet manliga sakkunniga. Då ser resultatet ut så här, och inbesparingarna kommer att drabba barn och kvinnor i betydligt större utsträckning än män, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

En genomgång av regeringsprogrammet visar helt tydligt att jämställdhet inte är en prioritering för den här regeringen.

- Det är faktiskt sämre än jag befarade. För jämställdheten i Finland är regeringsprogrammet helt enkelt en katastrof. Nedskärningarna gällande införtjänande av semesterdagar under föräldraledighetstiden, möjligheten att anställa personer tidsbundet för ett år utan särskilda orsaker, slopandet av den subjektiva rätten till dagvård samt större daghemsgrupper är några axplock ur inbesparingarna som kommer att slå hårt mot kvinnor och barn, påpekar Jungner-Nordgren.

- Regeringsprogrammet nämner inte alls jämställdhet som en viktig målsättning för regeringen. Det här är verkligen trist och en backlash för Finlands anseende och roll som ett av de nordiska föregångarländerna i jämställdhet. Regeringen har ännu en chans att visa att de inte helt har glömt bort jämställdhetsfrågorna genom att formulera ett jämställdhetsprogram för regeringsperioden med klara och tydliga målsättningar, avslutar Anna Jungner-Nordgren.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren