Anna Jungner-Nordgren reagerar på topless biltvätt: Nog med sexism!

21.05.2015 kl. 15:42
Pressmeddelande 21.5.2015

En järnaffär i Kyrkslätt marknadsför ”topless biltvätt” i en annons i Kirkkonummen sanomat.  För att locka kunder lovar affären en biltvätt med lättklädda kvinnor till de första kunderna i helgen. Företaget verkar inte se det uppenbara sexistiska och nedvärderande budskapet i affärsknepet.

- Det här är inte bara sexistiskt och skamligt, utan visar att företaget ännu har mycket att lära vad gäller jämställdhet och att marknadsföra varor och produkter utan det klassiska temat kvinnan och de nakna brösten, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Biltvätten sker inte mitt på gården utan bakom en presenning, säger en anställd vid affären.

- Som om det skulle vara bättre. Det är så man baxnar, säger Jungner-Nordgren. Järnaffären har helt klart inte alltför höga tankar om sina kunder då de måste ta till dylika sexistiska marknadsknep för att försöka locka kunder. Vi hoppas att kunderna lyser med sin frånvaro för att markera att den här sortens marknadsföring inte hör hemma i ett jämställt samhälle.

Nästa helg kommer företaget också att ordna biltvätt med lättklädda män.

- Oberoende av vilket kön som representeras sexistiskt i reklam så gör det inte reklamen okej. Att avbilda sexualiserade och halvnakna kvinno- eller manskroppar som lockbete för att sälja varor är både att nedvärdera sina kunder och förminska de avbildade till sexualiserade objekt, avslutar Jungner-Nordgren.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren