Anna Jungner-Nordgren: Oacceptabel mansdominans i regeringsförhandlingarnas arbetsgrupper

12.05.2015 kl. 11:50
Pressmeddelande 12.5.2015

Kvinnornas andel i riksdagen sjönk efter riksdagsvalet, alla tre regeringspartiers ordförande är män och nu är också en klar majoritet av regeringsförhandlarna män. Av totalt 46 förhandlare är endast 12 kvinnor.

- Den här nedåtgående trenden måste absolut brytas, det får inte fortsätta så här på regeringsnivå att kvinnorna ständigt förbises. Jag trodde att vi hade kommit längre än det här i jämställdhetsarbetet i Finland. Det här kan ju inte ens längre anses vara en demokratisk representation om man ser till könsfördelningen bland partiernas medlemmar och väljare, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Förutom den centrala strategigruppen skapades tre arbetsgrupper för regeringsförhandlingarna, en för invandringsfrågor, en EU-politisk arbetsgrupp samt en utrikes- och säkerhetspolitisk arbetsgrupp. I de här arbetsgrupperna beslutar man om Finlands framtid, frågor om att bevara välfärdsstaten och vilken riktning Finlands invandrings- och flyktingpolitik ska ta.

- Jag hoppas verkligen att arbetsgrupperna trots den manliga dominansen kommer att fatta hållbara beslut även ur jämställdhetssynvinkel. Vi har inte ännu uppnått jämställdhet inom alla samhällsområden och på alla nivåer och nu är risken att vi tar flera steg bakåt i utvecklingen, avslutar Jungner-Nordgren.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren