Anna Jungner-Nordgren: Finlands ställning som en föregångare i jämställdhet måste tryggas

08.05.2015 kl. 14:17
Pressmeddelande 8.5.2015

Det är viktigt att kvinnor och män är jämlikt representerade i den nya regeringen. Svenska Kvinnoförbundet påminner om att en könskonsekvensbedömning av besluten bör skrivas in i det strategiska regeringsprogrammet och i handlingsplanen.

- Liberala värderingar och värnandet om jämlikhet, öppenhet och de mänskliga rättigheterna behövs nu mer än någonsin, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Flera viktiga reformer som skulle förbättra jämställdheten och jämlikheten kommer att behöva göras under den kommande regeringsperioden.

- Bland annat familjeledighetssystemet, den subjektiva rätten till dagvård, likalönsprogrammet och translagen är några av de frågor som behöver bevakas. Jag hoppas förstås att den nya regeringen inte kommer att göra avkall på dessa viktiga jämställdhetsfrågor, säger Jungner-Nordgren.

De stora ekonomiska frågorna och kommande inbesparingar har även konsekvenser som utfaller olika för kvinnor och män.

- Främjandet av kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan könen får inte glömmas bort eller negligeras trots det ekonomiska läget, säger Jungner-Nordgren.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren