Anna Jungner-Nordgren: Antalet kvinnor i riksdagen minskar – utvecklingen går åt fel håll

20.04.2015 kl. 15:34
Pressmeddelande 20.4.2015

Söndagens valresultat är inte en seger för jämställdheten i Finland. I riksdagsvalet valdes 83 kvinnliga riksdagsledamöter, vilket innebär 41,5 % av ledamöterna, och 117 manliga. Det invaldes nu två kvinnor färre än i riksdagsvalet 2011.

- Det kan te sig som att två kvinnor mindre inte är särskilt mycket, men utvecklingen går åt fel håll. Finlands riksdag har aldrig bestått till hälften av kvinnor, och att andelen nu ytterligare minskar är beklagligt, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Jämställdhetsfrågorna fick alldeles för lite synlighet i debatterna inför valet, trots att de stora ekonomiska frågorna och besluten även har konsekvenser som utfaller olika för kvinnor och män.

- Valresultatet innebär helt klart en utmaning för jämställdheten och jämställdhetsarbetet i Finland. Värderingar om liberalfeminism och mänskliga rättigheter behövs nu mer än någonsin i Finland. Svenska Kvinnoförbundet hoppas att strävan efter jämställdhet kommer att hållas högt på agendan under den kommande regeringsperioden, säger Jungner-Nordgren.

Svenska Kvinnoförbundets 48 kandidater fick sammanlagt 74 % av alla SFP-röster i valet, vilket visar att jämställdhetsfrågorna fortsättningsvis är viktiga för SFP och våra väljare.

För mera information:

Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren