Feministiska perspektiv på ekonomin behövs, säger Jungner-Nordgren och Ljungqvist

17.04.2015 kl. 09:37
Pressmeddelande 17.4.2015

Nästa regering måste ta kampen för jämställdhet på allvar. En förutsättning för det är att den ekonomiska politiken tillförs ett konsekvent feministiskt perspektiv, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren och vice ordförande Tanja Ljungqvist (SFP).

Att stärka kvinnors ställning på arbetsmarknaden är ett utmärkt verktyg för att få ekonomin att växa. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och förutsättningar i fråga om tillgången till arbete, anställnings- och lönevillkor samt utvecklingsmöjligheter i arbetet.

- Det vi nu behöver är effektivare åtgärder mot diskriminering av kvinnor vid rekrytering och lönesättning. Dessutom får inte de delar av välfärdssamhället som underlättar för kvinnor att förvärvsarbeta nedmonteras, utan måste så snabbt som möjligt stärkas. Främst handlar det om barnomsorg, faderskapsledighet och äldreomsorg, säger Jungner-Nordgren.

Det är en stor utmaning att ta itu med de strukturer som upprätthåller löneskillnaden mellan kvinnor och män.

- Lönediskrimineringen kan inte avskaffas utan de fackliga organisationernas aktiva medverkan. Därför vill vi se en fortsättning på regeringens och arbetsmarknadsorganisationernas likalönsprogram, med konkreta och bindande åtgärder och målsättningar, säger Ljungqvist.

- Skillnaderna mellan mäns och kvinnors utbildningsval på gymnasie- och högskolenivå är fortfarande stora. Vi vill bryta könssegregeringen på arbetsmarknaden, bland annat genom satsningar för att förändra normativa könsmönster vid utbildningsvalen, avslutar Jungner-Nordgren och Ljungqvist.

Svenska Kvinnoförbundets mål är ett samhälle där kvinnor deltar på alla nivåer och inom alla områden av beslutsfattandet. Förbundet vill se fler liberala feminister i riksdagen som står upp för rätten till lika lön och lika villkor på arbetsmarknaden.

På söndagen väljs totalt 200 riksdagsledamöter. Av dem är för tillfället 84 kvinnor, det vill säga endast 42 procent. Nu är det dags för 100 kvinnor i riksdagen!

För mera information:
Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren