Anna Jungner-Nordgren: Translagen är en människorättsfråga

14.04.2015 kl. 14:00
Pressmeddelande 14.4.2015

Finland har fått flera uppmaningar från både FN och Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter om att förnya translagen för att uppfylla de mänskliga rättigheterna.

Svenska Kvinnoförbundet vill se konkreta åtgärder för att främja likabehandling och mänskliga rättigheter för könsminoriteter och sexuella minoriteter. Under nästa regeringsperiod måste transpersoners rättigheter förbättras och lagen gällande transpersoner förnyas. Kvinnoförbundet vill att också transkönade ska tillåtas bli föräldrar.

- Den finländska translagen är bristfällig och de nuvarande villkoren för att få sitt juridiska kön bekräftat strider mot de mänskliga rättigheterna. Tvångssteriliseringen och kravet på att vara ogift måste avskaffas som villkor för fastställandet av könstillhörigheten, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.

Vi måste ta uppmaningarna på allvar och förnya lagstiftningen så att Finland uppfyller transkönades rätt till jämlikhet, kroppslig integritet och familjeliv.

- Det borde vara en grundläggande rättighet att själv kunna bestämma över sin kropp, sin könsidentitet och sin reproduktion, säger Jungner-Nordgren.

Foto på Anna Jungner-Nordgren

För mera information: