Resolution från Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 14-15.3.2015 i Helsingfors

15.03.2015 kl. 14:55
Pressmeddelande 15.3.2015

RESOLUTION

För Svenska Kvinnoförbundet är liberalfeminism kampen för alla människors lika rättigheter och möjligheter. Ekonomiskt oberoende är en förutsättning för kvinnors frihet att forma sina liv. Det här är också kärnan i den liberala feminismen.

Pensionerna är en direkt spegling av ett ojämställt arbets- och familjeliv. Jämställda familjeledigheter, löner och arbetsvillkor är avgörande för jämställda pensioner. Det finns indikationer på att den pågående pensionsreformen kommer att vara ofördelaktig för kvinnor. Svenska Kvinnoförbundet kräver att det görs en grundlig och helhetsmässig könskonsekvensbedömning av den. Utan denna bedömning finns en risk att reformen de facto ökar klyftan mellan kvinnors och mäns pensioner. Svenska Kvinnoförbundet påminner om att riksdagen inte får fatta beslut som står i strid med jämställdhetslagen.

Svenska Kvinnoförbundet jobbar för ett helhetsperspektiv på familjepolitiken, där förändringar i olika delområden såsom föräldraledighetssystemet, fördelningen av kostnaderna för föräldraskap, hemvårdsstödet, dagvården och barnbidraget, alla påverkar varandra. En helhetsreform av familjepolitiken ska åtminstone innehålla 6+6+6 modellen och en fortsatt subjektiv rätt till dagvård.

FN:s säkerhetsråds resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet fyller 15 år i år. Det är synnerligen viktigt att resolutionen implementeras, och Svenska Kvinnoförbundet påminner om att jämställda samhällen är stabila samhällen.

Svenska Kvinnoförbundet uttrycker oro över det rådande samhällsklimatet och att många viktiga lagförslag som handlar om mänskliga rättigheter inte har fått tillräckligt understöd. Svenska Kvinnoförbundet poängterar att mänskliga rättigheter och en human människosyn måste stå som grund för allt beslutsfattande.

För mera information:
Förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren