Carola Sundqvist: Det våras för feminismen i Finland

14.03.2015 kl. 18:06
Pressmeddelande från Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 14.3.2015

Liberalfeminism, en jämställd familjepolitik, lönejämställdhet, pensionsreformen och mänskliga rättigheter diskuterades bland ett femtiotal liberala feminister som sammankom till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i Helsingfors.

- ”Feminism är fräscht” är en av Kvinnoförbundets sloganer inför det kommande riksdagsvalet och det kan man med fog säga, för nu våras det för feminismen i Finland. Det har hänt en hel del det senaste året som har gjort att man också i Finland har fått upp ögonen för feminismen, sade förbundsordförande Carola Sundqvist i sitt öppningstal.

Det är inte enbart kvinnor som jobbar eller ska jobba för jämställdhet, flera av Kvinnoförbundets kandidater inför riksdagsvalet är män. När fler män kommer med i arbetet uppkommer frågan om det verkligen behövs skilda kvinnoorganisationer inom partierna.

- Till det säger jag ja. Idealet är förstås ett jämställt samhälle, men vi har inte nått målet ännu, och utan aktiva jämställdhetsförkämpar finns det många frågor som glöms bort och göms undan, konstaterade Sundqvist.

Utbildningen har under året haft en central roll i debatterna, men vanligtvis av andra orsaker än jämställdhetsaspekter. Kvinnoförbundet har under flera års tid lyft upp behovet av större jämställdhet i grundskolorna. Enligt den uppdaterade jämställdhetslagen ska grundskolorna nu göra upp jämställdhetsplaner från och med år 2017 och då ska de också börja rapportera om framsteg på området.

- Det som fortfarande saknas är genuspedagogik inom småbarnsfostran. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att få ett jämställt samhälle än genom att ge barnen en uppfostran som bygger på jämställdhet. En vardag där barnen verkligen kan göra fria val, val som inte är beroende av vilket kön man har, säger Sundqvist.

Årsmötet fortsätter på söndagen med att välja ny förbundsordförande efter Carola Sundqvist som meddelat att hon inte ställer upp för omval. På söndag behandlar årsmötet även motioner från medlemsföreningarna samt propositioner från förbundsstyrelsen. Förbundsstyrelsen har gett en proposition under rubriken Förändra lagstiftningen kring transkönade personer samt en proposition om att fastställa en minimiålder för äktenskap i Finland.

För mera information:

Förbundsordförande Carola Sundqvist