Anna Jungner-Nordgren vill bli ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

10.02.2015 kl. 11:43
Svenska Kvinnoförbundet 10.2.2015

Anna Jungner-Nordgren (40) från Helsingfors meddelar idag att hon ställer sig till förfogande som ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Kvinnoförbundet väljer ny ordförande efter avgående ordförande Carola Sundqvist på årsmötet i Helsingfors den 14-15.3.2015. Personvalen sker på söndag förmiddag.

- Frågor om feminism och jämställdhet har fått extra stor uppmärksamhet den senaste tiden, vilket är väldigt positivt med tanke på det kommande riksdagsvalet. Jag hoppas att genusfrågor och jämställdhet kommer att stå högt på den nya regeringens agenda. Jag vill vara med och arbeta för att Finland blir ett mera jämställt land, säger Jungner-Nordgren.

Många viktiga jämställdhetsfrågor är aktuella just nu, bland annat diskuteras behovet av en helhetsreform av familjeledighetssystemet, hur vi effektivt kan nå lönejämställdhet samt behovet av konkreta åtgärder för att ta itu med den ständiga frågan om våld mot kvinnor. Det här är några av de jämställdhetspolitiska frågor som Jungner-Nordgren vill arbeta för.

- För mig är det viktigt att den finlandssvenska liberala feminismen syns och hörs. Svenska Kvinnoförbundet har ett viktigt uppdrag i att lyfta fram jämställdhetsfrågor på svenska i Finland och tillföra ett jämställdhetsperspektiv i samhällsdebatten, konstaterar Jungner-Nordgren.

Anna Jungner-Nordgren är vice ordförande i Svenska Kvinnoförbundet sedan år 2012, vice ordförande i det europeiska liberala partiet ALDE:s jämställdhetsnätverk och medlem i SFP:s partifullmäktige. Dessutom är hon medlem i Finlands nationella våldsobservatorium. Anna Jungner-Nordgren kandiderar också för riksdagen för SFP i Helsingfors.

För mera information:
Anna Jungner-Nordgren