Carola Sundqvist: Mer jämställda löner med ett jämnare uttag av familjeledigheterna

09.02.2015 kl. 11:43
Pressmeddelande 9.2.2015

Det är positivt att se att flera partier, utöver SFP, lyfter upp jämställdhetsfrågor inför riksdagsvalet. Lönejämställdhet är en av de jämställdhetsfrågor som bör finnas högt på agendan för den kommande regeringen. De politiska partiernas ledare borde därför i tid sätta sig in i orsakerna bakom rådande ojämställdhet, så att de politiska åtgärderna kan riktas rätt.

- SDP:s ordförande Antti Rinne anser att frågan om jämställda löner är viktig men sade i lördags att det är omöjligt att dela föräldra- och vårdledigheterna jämnt mellan föräldrarna så länge lönerna inte är lika stora. Men faktum är att detta är precis det vi borde göra för att få mer jämställda löner, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Carola Sundqvist.

Det är nämligen just under den period när unga vuxna blir föräldrar som löneskillnaderna ökar mellan män och kvinnor. Det här beror bland annat på att kvinnorna tar ut merparten av föräldra- och vårdledigheterna.

- För större jämställdhet i arbetslivet och för barnets bästa borde föräldrarna i högre grad än i dag dela ledigheterna. Under nästa regeringsperiod behövs det en helhetsreform av den finländska familjepolitiken där familjeledighetssystemet, fördelningen av kostnaderna för föräldraskap och hemvårdsstödet ses över och utvecklas i en mer jämställd riktning, konstaterar Sundqvist.

Det finns ingen enkel lösning på löneojämställdheten. Det krävs en rad olika åtgärder så som fler pappamånader, större lönetransparens och en jämnare fördelning av kostnaderna för föräldraskap. Svenska Kvinnoförbundet tror att en helhetsreform av familjepolitiken är i en central roll för att vi ska kunna nå många av de jämställdhetspolitiska målen.

Mera information: Carola Sundqvist, ordförande

carola.sundqvist@kvinnoforbundet.fi