Svenska Kvinnoförbundet söker ny ordförande

31.01.2015 kl. 13:11
Pressmeddelande 31.1.2015

Carola Sundqvist har idag meddelat att hon inte ställer upp för omval efter fem år som förbundsordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Kvinnoförbundet väljer ny ordförande, tre vice ordförande samt förbundsstyrelse under sitt årsmöte i Helsingfors den 14-15 mars. Svenska Kvinnoförbundet är Svenska folkpartiets kvinnoorganisation.

- Efter fem oerhört spännande och lärorika år vill jag nu ge över åt nya feministiska krafter. Jag har uppskattat tiden som ordförande mycket och sett hur viktigt det är att det finns ett politiskt kvinnoförbund som arbetar på svenska med att lyfta fram jämställdhetsperspektiv i allt politiskt arbete, konstaterar Sundqvist.

Under Sundqvists ordförandeperiod har Svenska Kvinnoförbundet genomfört flera lyckade valkampanjer där förbundet gett synlighet åt jämställdhetsfrågorna. Dessutom har förbundet genomgått ett tvåårigt omfattande strategiarbete under Sundqvists ledning.

- Jag är stolt över Kvinnoförbundet och det arbete vi har gjort för att lyfta fram kvinnor i politiken samt sätta fokus på jämställdhetsfrågor i samhällsdebatten. Jag ser att ordförandeskapet bör finnas hos någon som har en stark vilja att förändra samhället i en mer jämställd riktning och samtidigt lyfta feminismen högt upp på agendan, säger Sundqvist.

Inför årsmötet har Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse tillsatt en valberedning, som kommer att arbeta med att ta fram kandidater för ordförande-, vice ordförande- och förbundsstyrelseuppdragen. Valberedningen leds av Benita Nordgren.

För mera information:

Carola Sundqvist 044-281 4854