SFP nominerade feministiska riksdagsvalskandidater i Helsingfors

16.09.2014 kl. 10:06
Pressmeddelande 16.9.2014

Svenska folkpartiet i Helsingfors har nominerat tio kandidater i Helsingfors valkrets inför riksdagsvalet 2015. Bland dessa finns Svenska Kvinnoförbundets kandidater Cecilia Ehrnrooth, Lotte Granberg Haakana, Veronica Hertzberg, Anna Jungner-Nordgren och Sebastian Weckman.

Några av de politiska frågor som Svenska Kvinnoförbundet kommer att driva i valkampanjen är att Finland går med i ett gemensamt nordiskt sexköpsförbud, arbetet för att avskaffa diskrimineringen av invandrar- och minoritetskvinnor och genuspedagogisk kompetens i småbarnsfostran.

- Det är viktigt att det i valrörelsen finns flera kandidater som i sin kampanj har en feministisk agenda. En viktig uppgift för Finland är att börja ta det utbredda våldet mot kvinnor på allvar. Finland måste omgående ratificera och implementera Europarådets konvention om förebyggande och bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet, den så kallade Istanbulkonventionen, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Carola Sundqvist.

För mera information:
Carola Sundqvist, ordförande