EU-valet: Kvinnoförbundets ordförande välkomnar Nygård-Fagerudds besked

12.09.2013 kl. 13:17
Pressmeddelande 12.9.2013

EU-valet: Kvinnoförbundets ordförande välkomnar Nygård-Fagerudds besked

Jämställdhet är en förutsättning för tillväxt, sysselsättning och konkurrenskraft i EU. Det behövs kunniga och målinriktade kandidater som inkluderar ett jämställdhetstänkande i EU-valkampanjen. Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Carola Sundqvist välkomnar varmt Wivan Nygård-Fagerudds besked om att hon ställer sig till förfogande som kandidat för SFP i EU-valet.

- Det behövs fler kvinnor i Europaparlamentet, anser Sundqvist. Kvinnornas andel av dagens europaparlamentariker utgör endast 35 procent. Ett jämställt samhälle med kvinnors delaktighet på toppnivå inom politiken är en effektiv investering för att vi ska nå ett framgångsrikt Finland och Europa.

I sitt aktiva samhälls- och politiska engagemang har Nygård-Fagerudd redan under en lång tid arbetat för ett tolerant och jämställt samhälle där alla har lika möjligheter och rättigheter.

Svenska Kvinnoförbundet är Svenska folkpartiets kvinnoorganisation som arbetar för ett mer jämställt samhälle. Bland annat stöder förbundet kvinnor i val. En jämnare politisk representation skapar bättre beslut. En mångfald bland kandidaterna garanterar även att fler kvinnor blir invalda.
Tidigare i år har även Svenska Kvinnoförbundets medlemmar Christina Gestrin och Päivi Storgård meddelat att de ställer sig till förfogande som kandidater i EU-valet i maj 2014. Kvinnoförbundets mål är att minst hälften av kandidaterna på SFP:s lista är kvinnor.

Mera information:?
Carola Sundqvist, ordförande för Svenska Kvinnoförbundet?
tfn: 044-281 48 54

Petra Qvist-Hämäläinen