Carola Sundqvist: Ny lagstiftning om sexköp behövs

07.11.2012 kl. 14:58
Carola Sundqvist uttalande 7.11.2012

- Synen på människokroppen som en handelsvara är föråldrad och hör inte hemma i ett modernt och jämställt samhälle, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Carola Sundqvist.

Svenska Kvinnoförbundet anser att den finska sexköpslagen i sin nuvarande form inte fungerar. Den är en halvmesyr. Finland kriminaliserade år 2006 köp av sex av personer som utsätts för koppleri eller är offer för människohandel. Kvinnoförbundet välkomnar justitieminister Anna-Maja Henrikssons initiativ att nu lyfta upp införandet av ett eventuellt sexköpsförbud till diskussion.

Nu diskuteras en allmän kriminalisering av sexköp enligt modell från Sverige, Norge och Island. Även i Danmark förs nu diskussioner om ett totalförbud.
- En kriminalisering av sexköp är ett effektivt sätt att komma åt människohandeln och här kan vi agera tillsammans i Norden, säger Sundqvist.

För mera information:
Carola Sundqvist