Kompetenta kandidater finns i Helsingfors

05.09.2012 kl. 16:53
Pressmeddelande 5.9.2012

Rubriceringen om att SFP mister 5 000 röster i och med att Maria Björnberg-Enckell och Astrid Thors inte ställer upp i kommunalvalet i Helsingfors är synnerligen missvisande och spekulativ.

Av de klara kandidater som SFP har i nuläget finns det många kunniga och duktiga kandidater som är fullt kapabla att ta över efter Thors och Björnberg-Enckell. Självklart önskar Svenska Kvinnoförbundet att Thors och Björnberg-Enckell skulle ompröva sina beslut och uppmuntrar dem att ställa upp i valet.

- Dessutom är det inte sagt att dessa 5000 väljare nödvändigtvis alltid röstar på en kvinna; som tur har SFP både kvinnliga och manliga kandidater som är kompetenta och kunniga, säger Anna Jungner-Nordgren, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

SFP har goda förutsättningar att göra ett gott val. Vi har en bredd på kandidater, både gällande bakgrund och ålder – det här är vår styrka. Att SFP dessutom ser jämställdhet som en självklar princip gör att partiet kommer att gå till val med lika många kunniga kvinnor som män.

Anna Jungner-Nordgren
vice ordförande, Svenska kvinnoförbundet