Sexualbrott i hemmet - ett pinsamt diskussionsämne?

24.11.2011 kl. 14:59
Pressmeddelande 24.11.2011

Fredagen den 25 november 2011 är FN:s internationella dag för avskaffande av våld mot kvinnor,  en dag då vi höjer medvetenheten om kvinnovåld.  I årets ljus inte våld-kampanj har vi tillsammans med NYTKIS, Amnesty, Profeministimiehet och det Nationella Våldsobervatoriet velat lyfta fram det som många anser vara ett pinsamt ämne: det sexuella våldet som pågår i våra hem.

Den allmänna uppfattningen är att våldtäktsmannen som vi kvinnor är rädda för förföljer oss i buskarna ute vid mörka gränder, men så är alltid inte fallet.  Kvinnans farligaste plats är faktiskt hemmet, det är där de flesta våldtäkterna äger rum.  Ungefär 6500 kvinnor i Finland upplever sexuellt våld i sin parrelation årligen men bara ett trettiotal fall anmäls till polisen.

Orsaken till att så många våldtäkter blir oanmälda beror bland annat på rädslan för att inte bli tagen på allvar hos myndigheterna och rädsla för sin partner, för att offret skäms för sin situation och känner sig delaktig till det skedda. En viktig bit i detta pussel är också att den nuvarande sexualbrottslagstiftningen är långt från problemfri och bidrar till varför det är mycket få våldtäkter som i dagens läge behandlas i rättsinstanserna i vårt land.

Förenta nationernas kvinnokommitté har kritiserat Finland för svaga satsningar i arbetet för att motarbeta våld. Ytterligare är det fortfarande svårt att få sakkunnig hjälp och antalet skyddshemsplatser är alldeles för få i relation till det höga antalet våldsbrott i hemmen.

Svenska Kvinnoförbundet kräver att lagstiftningen för sexualbrott skall revideras så att offrets brist på samtycke är avgörande i definitionen av våldtäkt. Straffen för integritetsingrepp som våldtäkt är för låga och den nuvarande domstolspraxisen i Finland motsvarar inte den allmänna rättsmedvetenheten. Antalet skyddshem i Finland måste öka och staten och kommunerna måste ta ett större ansvar i frågan.  Vi måste börja tala om det som pågår i våra hem, den våldskultur som råder hindrar oss från att skapa ett jämställt samhälle. Hemmet borde vara en trygg plats för alla.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.

Carola Sundqvist