Bra val av Nobelkommittén

07.10.2011 kl. 15:20
Pressmeddelande 7.10.2011

Årets fredspris är ett erkännande och bekräftande av att kvinnor behövs i arbetet för bestående och hållbar fred och i uppbyggandet av demokrati i krigs- och konfliktdrabbade länder. Svenska Kvinnoförbundet vill uttrycka sin glädje över att Nobels fredspris i år har tilldelats Ellen Johnson Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman för sin ickevåldskamp för kvinnors säkerhet och rätt till deltagande i fredsbyggande arbete.

Det är fint att vikten av kvinnors deltagande i konflikthantering och fredsfrågor lyfts fram och uppmärksammas på detta sätt säger förbundsordförande Carola Sundqvist. I fredsförhandlingar och -processer har det varit svårt för kvinnor att komma med på beslutsfattandenivå eftersom traditionella och patriarkala värderingar dominerat och det setts som en manlig sfär. Då fler kvinnor i konfliktområden ges plats vid förhandlingsborden, synliggörs krisernas inverkan på kvinnor och barn och arbetet för att stabilisera samhället inkluderar alla, betonar Sundqvist.

FN:s resolution 1325 ”Kvinnor, fred och säkerhet” har varit ett värdefullt redskap för att inkludera kvinnor i fredsprocesser. Finland har genom sitt handlingsprogram för resolution 1325 jobbat aktivt med att inkludera kvinnor i freds- och konfliktfrågor. Svenska Kvinnoförbundet hoppas att jobbet med att inkludera kvinnor och ge större representation till kvinnor på alla nivåer av fredsbevarande insatser fortsätter och ytterligare stärks.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.

Petra Qvist-Hämäläinen