Presidentvalet nu också ett val för kvinnor

30.08.2011 kl. 16:22
Pressmeddelande 30.8.2011

Presidentvalet nu också ett val för kvinnor

"Presidentvalet har nu även blivit ett val för kvinnor i och med Biaudets meddelande" säger förbundsordförande Carola Sundqvist strax efter uppvaktningen av den nya kandidaten. Eva Biaudet meddelade på tisdag eftermiddag att hon ställer upp i presidentvalet om hon får partifältets stöd på partidagen i oktober.

Eva Biaudet skulle med sin samhällserfarenhet och kunskap inte minst i människorättsfrågor samt engagemang för de svaga och utsatta i samhället. Biaudet är både nationellt och internationellt en utmärkt förebild såväl på hemmaplan som ute i världen för ett jämställt, tolerant och öppet Finland.

Svenska Kvinnoförbundet välkomnar starkt Eva Biaudets kandidatur i presidentvalet för SFP. Finland behöver fler modiga kvinnor som Eva Biaudet på ledande poster i samhället och hon skulle vara en utmärkt efterträdare till Tarja Halonen på ämbetet som republikens president.

För ytterligare information: Carola Sundqvist Svenska Kvinnoförbundets ordförande 044 281 4854.

Petra Qvist-Hämäläinen