Pressmeddelande: Angrepp mot jämställdhet och demokrati

18.08.2011 kl. 15:49
Pressmeddelande 18.8.2011

Svenska Kvinnoförbundet / Internationella utskottet

Angrepp mot jämställdhet och demokrati

Sammanlagt 77 människor fick sätta livet till vid händelserna i Norge. Det inträffade är på ett mänskligt plan ofattbart och attentatet är en attack mot det öppna samhället, mot demokratin och mot åsiktsfriheten.

Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott konstaterar att det fasansfulla händelserna i Norge också var ett angrepp mot jämställdheten.

- Vi känner en stor sorg över tragedin som utspelat sig i vår omedelbara närhet. Nu är det viktigare än någonsin att stå upp och arbeta för det vi tror på, nämligen vår demokrati och varje människas lika värde, betonar Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott genom Emina Arnautovic, ordförande.

För ytterligare information kan ni kontakta:
SVKF internationella utskottets ordförande Emina Arnautovic (044 2117312, emina.arnautovic@narpes.fi) eller sekreterare Laura Lyly (045 6579578, laura.lyly@kvinnoforbundet.fi)

Petra Qvist-Hämäläinen