Satsningar på jämställdhetspolitiken behövs

11.05.2011 kl. 10:39
Pressmeddelande 11.05.2011

Satsningar på jämställdhetspolitiken behövs

Svenska Kvinnoförbundet vill påminna regeringssonderaren och regeringsförhandlarna om vikten av att det i följande regering finns en jämställdhetsminister och att ministerns titel bör synas. Ministern skall ansvara för jämställdhetsärenden samt ha en central styrande och inspirerande roll i jämställdhetspolitiken. Viktiga frågor som jämställdhetsministern arbetade med under förra regeringsperioden var bl.a. skapa program för att minska våld mot kvinnor och program om likalön, ytterligare gjordes redogörelsen om jämställdhet mellan kvinnor och män på jämställdhetsministerns föredragning.

Regeringens jämställdhetsenhet som ansvarar för regeringens jämställdhetspolitik bör placeras så att enhetens arbete når bästa möjliga resultat. ”Placeringen av enheten är en viktig fråga och signalerar regeringens attityd gentemot jämställdhetsfrågor. Det har stor betydelse för jämställdhetsarbetet att enheten har en permanent plats för att ge resultat. FN:s kvinnokommitté (CEDAW kommittén) har också påpekat för Finland att det finns behov att förstärka rollen av de enheter som koordinerar jämställdhetsfrågor” konstaterar förbundets ordförande Carola Sundqvist.

Svenska kvinnoförbundets förbundsstyrelse vill påpeka att jämställdhetsmyndigheterna bör placeras högre upp i hierarkin och de budgeterade resurserna måste höjas till att motsvara behoven.

För mer information:
Förbundsordförande Carola Sundqvist, carola.sundqvist@kvinnoforbundet.fi, 044-281 4854
Kvinnopolitisk sekreterare Laura Lyly 045-657 9578

Petra Qvist-Hämäläinen