Resolution från Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2011

27.03.2011 kl. 12:57
Pressmeddelande 27.3.2011

Sexköpslagen är en halvmesyr. Det här anser Svenska Kvinnoförbundet och kräver att köp av sexuella tjänster förbjuds. Ett stopp för prostitutionen är det effektivaste sättet att komma åt människohandeln. Den nuvarande lagstiftningen klarar inte av att skydda offren för människohandel.

Svenska Kvinnoförbundet vill bibehålla den subjektiva rätten till dagvård, men samtidigt göra den mera flexibel utgående från familjernas behov. Systemet behöver en översyn utan att för den skull tumma på den subjektiva rätten.

Svenska Kvinnoförbundet poängterar också att jämställdhet inte endast gäller kvinnor och män i förvärvsarbetande ålder, det är lika viktigt att lyfta fram den äldre befolkningen. Speciellt äldre kvinnor hör till en utsatt grupp vad gäller våld, ekonomisk situation och tillgång till vård.

Den grundläggande linjen i Finlands jämställdhetspolitik måste vara ett aktivt arbete för att befrämja kvinnornas ställning i arbetslivet. Kvinnornas situation med lägre löner, större andel snutt- och deltidsjobb och sämre avancemangsmöjligheter leder inte bara till en lägre lönenivå i nuläget utan i förlängningen också till lägre pensioner.

Ett flertal undersökningar har visat att företag med flera kvinnor i ledningen är lönsammare än företag som leds av enbart män. I dagens läge går arbetet med att få in flera kvinnor på ledande poster alldeles för långsamt. Årsmötet anser att frågan om könskvotering i börsnoterade aktiebolags styrelser bör få en synligare plats på den politiska agendan.

Svenska Kvinnoförbundet poängterar att jämställdhet är ett val.

För mer information:
Förbundsordförande Carola Sundqvist, carola.sundqvist@kvinnoforbundet.fi, 044-281 4854
Kvinnopolitisk sekreterare Petra Qvist-Hämäläinen 045-657 9578

Petra Qvist-Hämäläinen