Pressmeddelande från Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i Helsingfors

26.03.2011 kl. 18:23
Pressmeddelande från Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i Helsingfors 26-27.3.2011

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2011 i Helsingfors inleddes på lördagen med förbundsordförande Carola Sundqvists hälsningstal. Sundqvist inledde med att konstatera att kampanjarbetet inför riksdagsvalet den 17 april är i full gång.

- Svenska Kvinnoförbundet går till val med devisen ”Jämställdhet är ett val”, sade Sundqvist och betonade att jämställdheten är en ständigt pågående process som kräver långsiktig planering och arbete.

Under sitt hälsningstal lyfte Sundqvist upp betydelsen av att få vardagslivets pusselbitar att falla på plats. Allt fler mor- och farföräldrar kombinerar förvärvsarbete med att ta hand om sina barnbarn.

- När alla har en möjlighet att bidra till pusslet har alla det bra. En viktig del av det här är kontakten mellan generationer. Det är en rikedom för barn att få bra kontakt till sina mor- och farföräldrar. Det borde likaså vara möjligt för vuxna föräldrar att ställa upp för sina föräldrar, sade Sundqvist. Därför arbetar Svenska Kvinnoförbundet för att utveckla möjligheten till vårdledighet och -penning för personer i arbetsför ålder som vid sidan av sitt arbete sköter om sina åldrande anhöriga.

Sundqvist lyfte även fram den rådande diskussionen kring mångkulturalism och invandring. Hon betonade vikten av ett tolerant samhälle där alla godkänns. Vi stöder Astrid Thors helhjärtat i det arbetet som hon gör. Det handlar om ett val för toleransen.

Avslutningsvis konstaterade Sundqvist att alla behövs i jämställdhetsarbetet. Svenska Kvinnoförbundet samarbetar gärna med män i arbetet för att nå ett jämställt samhälle.

- Svenska Kvinnoförbundet har under året som gått startat en plattform för män och ordnat en debatt om män och jämställdhet.

SFP:s hälsning till årsmötet framfördes av migrations- och Europaminister Astrid Thors, som samtidigt öppnade den allmänpolitiska debatten. Thors konstaterade också att jämställdhet är mer än SFP:s kvinnliga medlemmar. Bland Svenska Kvinnoförbundets riksdagsvalskandidater finns i år åtta manliga kandidater.

I sitt anförande konstaterade Thors att Finland har tagit aktiva steg i kampen mot våldet mot kvinnor. Som ett exempel nämnde hon att lindrig misshandel som riktar sig mot en närstående person nu hör under allmänt åtal. Thors nämnde även det tvärpolitiska programmet för att minska våld mot kvinnor. Hon lyfte fram den svåra frågan som kallas för hedersvåld och betonade att vi inte ska stämpla någon men att det är viktigt att vi uppmärksammar att inskränkning av flickors sfärer finns. Det behövs ett proaktivt grepp i allt jämställdhetsarbete och resurser för detta arbete, sade Thors.

I sin inledning till den allmänpolitiska debatten tangerade Thors även pensionssystemen och fattigdomen bland äldre kvinnor.

- Det är dags att diskutera dåliga pensioner, fattigdom bland äldre kvinnor och vilka åtgärder som behövs.

Thors avslutade sitt anförande med att konstatera att vi står vid ett vägskäl mellan ett öppet och tolerant samhälle eller ett slutet samhälle.

Svenska Kvinnoförbundets tidigare ordförande Kerstin Meinander, Anna Lena Karlsson-Finne och Sara Eklund framförde även sina hälsningar till årsmötet.

Helsingfors stads hälsning till årsmötet framfördes av Maria Björnberg-Enckell, vice ordförande för stadsfullmäktigegruppen. Svensk Ungdoms hälsning framfördes av SU:s ordförande Fredrika Åkerö.

Svenska Kvinnoförbundets 104:e årsmöte fortsätter under lördag och söndag med behandling av stadgeenliga ärenden och personval.

För mer information:
Förbundsordförande Carola Sundqvist, carola.sundqvist@kvinnoforbundet.fi, 044-281 4854
Kvinnopolitisk sekreterare Petra Qvist-Hämäläinen 045-657 9578

Petra Qvist-Hämäläinen