Mer än 30 organisationer kräver förnyelse av föräldraledighetssystemet

25.03.2011 kl. 11:48
Uttalande 25.3.2011

Mer än 30 organisationer och delegationen för jämställdhetsärenden kräver förnyelse av föräldraledighetssystemet

Över 30 finländska kvinno-, student- och arbetstagarorganisationer samt delegationen för jämställdhetsärenden kräver att föräldraledighetssystemet ska reformeras enligt 6 + 6 + 6 modellen och att de kostnader som uppstår på grund av föräldraledigheter ska delas jämnt.

En jämnare fördelning av föräldraledigheterna mellan båda föräldrarna och av kostnaderna för föräldraskapet mellan arbetsgivarna skulle medföra att tiden i arbetslivet förlängdes, studierna försnabbades, möjligheterna att bilda familj under studietiden förbättrades samt att välfärden och jämställdheten ökade i familjerna och i samhället. Vi, representanter för organisationerna och delegationen för jämställdhetsärenden, kräver att nästa regering genomför en reform enligt 6 + 6 + 6 modellen i sin helhet. Kosmetiska ändringar i föräldraledighetssystemet räcker inte längre till.

Den arbetsgrupp vid social- och hälsovårdsministeriet som dryftat en reform av föräldraledighetssystemet överräckte sin promemoria till minister Rehula i början av mars. Arbetsgruppen lyckades inte uppnå enighet om vilken föräldraledighetsmodell den skulle föreslå, utan kom att föreslå tre alternativa modeller i sin rapport.

Våra organisationer konstaterar att 6 + 6 + 6 modellen är den enda av de föreslagna modellerna som stöder en jämställd fördelning av föräldraskapet och som i högre grad än vad som nu är fallet skulle uppmuntra fäderna att stanna hemma med sina barn. I 6 + 6 + 6 modellen delas föräldraledigheten in i tre delar om sex månader var, av vilka en är öronmärkt för vardera föräldern och den tredje får delas mellan föräldrarna på det sätt som dessa vill.

Vi kräver också att de kostnader som föräldraskap medför ska utjämnas. Utöver de direkta kostnaderna bör också indirekta kostnader, såsom rekrytering och inskolning av vikarier, delas jämnt mellan arbetsgivarna.

Allt flera barn sköts hemma till dess att de är 1,5 år gamla. Fortfarande är det huvudsakligen modern som blir vårdledig med barnet, varvid pappamånaden avbryter moderns vårdperiod. Under pappamånaden är i allmänhet också modern hemma, varvid fäderna inte ensamma är ansvariga för att sköta barnet. Sex månader öronmärkta för fadern skulle avsevärt förbättra fädernas rätt att ha förstahandsvårdnaden om sina barn och skulle också göra det lättare för mödrarna att återvända till arbetslivet tidigare. Modellen skulle inte bara ligga i föräldrarnas intresse, utan också i barnens, eftersom föräldraledigheten skulle ta slut i ett bättre skede av barnets utveckling.

Enligt Väestöliittos familjebarometer (2010) understöder över hälften av finländarna 6 + 6 + 6 modellen. Enligt jämställdhetsbarometern (SHM, 2008) är över 90 % av finländarna av den åsikten att männen i större utsträckning borde delta i skötseln av sina barn. Genom att
förbinda sig till 6 + 6 + 6 modellen skulle nästa regering följa åsikterna hos en majoritet av folket.

Vi, undertecknande organisationer och delegationen för jämställdhetsärenden, kräver att nästa regering skriver in en reform av föräldraledighetssystemet enligt 6 + 6 + 6 modellen i sitt regeringsprogram.

Undertecknat:

Akava, Ordförande Matti Viljanen

Akavan opiskelijavaltuuskunta AOVA, Ordförande Ted Apter

Fackförbundet Pro rf, Ordförande Antti Rinne

Cotes ry, Vice ordförande Sirpa Uimonen

Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf, Ordförande Alina Böling

Kokoomuksen Naisten Liitto ry, Ordförande Henna Virkkunen

Liberala Studerande LSK, Ordförande Mats Biström

Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry, Ordförande Henna Virkkunen

Naisteologit ry. - Kvinnliga teologer rf, Ordförande Soili Juntumaa

Naistoimittajat, Ordförande Eeva Koskinen

NNKY-liitto, Ordförande Pia Öhman