Svenska Kvinnoförbundets valplattform

16.02.2011 kl. 14:27
Pressmeddelande 16.2.2011

Svenska Kvinnoförbundets valplattform inför riksdagsvalet 2011 publicerades idag av förbundsordförande Carola Sundqvist på en presskonferens i Jakobstad.

Svenska Kvinnoförbundet går till val med valplattformen Jämställdhet är ett val! I plattformen lyfter vi upp tre temaområden som är viktiga för att nå ett jämställt samhälle. En jämnare fördelning av föräldraledigheterna och kostnaderna för dessa, lika lön för likvärdigt arbete och frihet från våld är några av de centrala valkraven för Kvinnoförbundet.

Svenska Kvinnoförbundet arbetar för en reform av föräldraledigheten enligt 6+6+6-modellen, där föräldraledighetssystemet förlängs till 18 månader. I modellen består föräldraledigheten av tre sexmånadersperioder; en period för vardera föräldern och en som kan delas på det sätt som föräldrarna själva kommer överens om.

Hela valplattformen finns att läsa här

Foto på förbundsordförande finns här

För mera information: Carola Sundqvist 044-281 4854.

Petra Qvist-Hämäläinen