Europa behöver fler jämställda pappor

15.10.2010 kl. 11:10
Pressmeddelande 15.10.2010

Europa behöver fler jämställda pappor

Under ELDR:s (European Liberal Democrats) pågående kongress i Helsingfors var Svenska Kvinnoförbundet idag medarrangör av ett seminarium kring det aktuella så kallade mammaledighetsdirektivet i EU.

EU-parlamentet skall ta ställning till en förbättring av arbetarskyddsdirektivet som gäller gravida och ammande kvinnors rättigheter i arbetslivet. Svenska Kvinnoförbundet understöder parlamentets jämställdhetsutskott som har röstat genom att pappor ska få rätt till minst 2 veckors ledighet. Det skulle vara första gången pappaledigheten införs som begrepp på EU-nivå. Kvinnoförbundet betonar att det här är ett viktigt steg i riktningen att ge europeiska barn större rätt till sina pappor.

EU-kommissionen vill att rätten att vara mammaledig utökas till 18 veckor – varav 6 veckor ska vara obligatoriska efter förlossningen. Enligt Kvinnoförbundets liberala syn på föräldraledighet borde de 6 veckorna vara obligatoriska för någondera föräldern, med tanke på mångfalden av familjer.

- Vi bör aktivt fortsätta att jobba för att kostnaderna för föräldraskapet ska fördelas jämnt mellan alla arbetsgivare såväl i Finland som i Europa. Det är avgörande för en fortsatt utveckling av ett jämställt föräldraskap och kvinnors och mäns lika möjligheter på arbetsmarknaden, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Carola Sundqvist.

För mer information:
Förbundsordförande Carola Sundqvist 044-281 48 54