Var är finansieringen av programmet för att minska våld mot kvinnor?

30.09.2010 kl. 16:45
Pressmeddelande 30.9.2010

Idag presenterades regeringens tväradministrativa program för att minska våld mot kvinnor. I det heltäckande programmet finns 66 åtgärdsförslag kring att förebygga våld, ordna skydd och stödåtgärder för våldsoffer samt ställa förövarna till svars för sina brott.

Svenska Kvinnoförbundet välkomnar handlingsprogrammet för att minska våld mot kvinnor i Finland men påpekar att det inte tills vidare garanterats tillräcklig och trygg finansiering för programmets förverkligande. Programmet lovar till exempel inte en förbättring gällande skyddshemmens finansiering eller antalet skyddshemsplatser. Enligt Europarådets rekommendationer borde det finnas ungefär 500 skyddshemsplatser i Finland. För tillfället finns det 125 platser. Senast i augusti detta år påpekade CEDAW-kommittén (FN:s kommitté för avskaffande av diskriminering av kvinnor) bristen på skyddshem i Finland.

Våld mot kvinnor i Finland orsakar årligen stort lidande och har långtgående konsekvenser för individers och hela familjers välmående. Våld mot kvinnor är ingen privatsak eller familjeangelägenhet utan ett allvarligt problem som berör hela samhället. Svenska Kvinnoförbundet ser allvarligt på problemet och hoppas att programmet för att minska våld mot kvinnor kan förverkligas så att Finland om fem år kan påvisa märkbara förbättringar i arbetet för att avskaffa våld mot kvinnor.

För mera information: kvinnopolitiska sekreteraren Petra Qvist-Hämäläinen 045-657 9578

Petra Qvist-Hämäläinen