Pressmeddelande från förbundsordförande Carola Sundqvist

13.06.2010 kl. 16:10
Pressmeddelande 13.6.2010

Pressmeddelande från Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Carola Sundqvist
SFP:s partidag 12-13.6.2010

I sitt inlägg i den allmänpolitiska debatten på Svenska Folkpartiets partidag i Tammerfors konstaterade Kvinnoförbundets ordförande Carola Sundqvist att det är viktigt att jämställdheten fungerar i arbetslivet och att ett jämställdhetsperspektiv genomsyrar allt arbete på lokal och regional nivå. Partidagen behandlade på söndagen en motion som uppmanar kommunerna att tillsätta en jämställdhetskommitté, som följer upp hur jämställdheten genomförs i kommunen och som påtalar missförhållanden.

Sundqvist lyfte även upp arbetslivsfrågor och påtalade den alltjämt rådande löneklyftan mellan kvinnor och män och att det fortfarande förekommer diskriminering i arbetslivet på grund av graviditet. Hon förespråkar mera information till medborgarna gällande möjligheterna till rådgivning när man misstänker diskriminering i arbetslivet.

- Det är viktigt att det utvecklas tydligare och mer lättillgänglig information om vart man kan vända sig vid diskriminering, eftersom många idag inte har kännedom om vilka möjligheter som finns, säger Sundqvist.

Sundqvist noterar även att medan Samlingspartiet på sin partikongress röstade för att inte stöda obligatorisk svenskundervisning i skolorna så vill SFP:s partidag utveckla undervisningen i det andra inhemska språket och därmed tidigarelägga undervisningen i det andra inhemska språket. Sundqvist påpekar att det är viktigt att fästa särskild uppmärksamhet vid språkundervisningen då den nya timfördelningen slås fast och den nya läroplanen utarbetas.

- Partidagen godkände därtill ett äldrepolitiskt handlingsprogram, som kommer att vara ett viktigt dokument även för Kvinnoförbundets lokalpolitiker, avslutar Sundqvist.

För mer information:
Förbundsordförande Carola Sundqvist 044-281 48 54