Förbundet välkomnar förbättringar till EU-direktivet om mammaledighet

10.05.2010 kl. 14:55
Pressmeddelande 10.5.2010

Kvinnoförbundet välkomnar förbättringar till EU-direktivet om mammaledighet

EU-parlamentet behandlar i år ett lagförslag om arbetarskyddsdirektivet som gäller gravida och ammande kvinnors rättigheter i arbetslivet. EU-kommissionen vill att rätten att vara mammaledig utökas till 18 veckor – varav 6 veckor ska vara obligatoriska efter förlossningen.

Svenska Kvinnoförbundets förbundsstyrelse konstaterar att rätten till föräldraledighet är usel i flera medlemsstater och att det därför är viktigt att det så kallade mammaledighetsdirektivet förbättras. Förbundsstyrelsen poängterar att det samtidigt är viktigt att redan existerande förmåner inte får försämras i de nordiska EU-länderna som en följd av direktivet.

- Det är viktigt att garantera att mammaledighetsdirektivet inte innebär en försämring i de nordiska länderna vars föräldraledighetssystem strävar efter att uppmuntra föräldrar att dela mer på föräldraledigheten och ansvaret för barnen, betonar Kvinnoförbundets ordförande Carola Sundqvist.

Därför är Kvinnoförbundets förbundsstyrelse kritisk till de obligatoriska 6 veckorna som kopplas till mamman. Direktivet pekar ut endast mödrar som föräldrar och skulle förbjuda kvinnor att jobba under sex veckor efter förlossningen. Kvinnoförbundet anser att EU-kommissionens lagförslag skickar fel signal och vill att de föreslagna obligatoriska 6 veckorna ska vara obligatoriska för någondera föräldern.

- De flesta kvinnor stannar hemma betydligt längre än sex veckor efter förlossningen, men de ska få göra det av egen fri vilja och inte av tvång, säger Sundqvist.

Europa behöver fler jämställda pappor, konstaterar Kvinnoförbundets förbundsstyrelse och understöder parlamentets jämställdhetsutskott som röstade genom att pappor ska få rätt till minst 2 veckors ledighet. Det skulle vara första gången pappaledigheten införs som begrepp på EU-nivå.

European Women’s Lobby föreslår 24 veckor mammaledigt med full lön och minst 2 veckor ledigt åt den andra föräldern med full lön.

- Vi bör fortsätta att jobba för att kostnaderna för föräldraskapet ska fördelas jämnt mellan alla arbetsgivare för att undvika att kvinnorna är dyr arbetskraft i förhållande till männen, poängterar Sundqvist, som understöder förslaget med mammaledighet med full lön.

Kvinnoförbundets förbundsstyrelse understöder även European Women’s Lobbys krav på att direktivet bör innehålla ett uppsägningsskydd under mammaledigheten och 6 månader efter att den tagit slut. Dessutom bör möjligheten att komma tillbaka till samma eller motsvarande arbetsuppgift garanteras och direktivet ska gälla även föräldrar till adoptivbarn under 12 månader.

För mer information:
Förbundsordförande Carola Sundqvist 044-281 48 54