Iakttagelserna av vårt könsneutrala (?) samhälle del 1

04.01.2004 kl. 10:00
Kolumn i Svensk Framtid 4, 2004

Statyer. I alla städer finns det statyer. Någonting som vi lagt märke till är frånvaron av brudar i denna statygatubilden. Så klart de finns en par här och där, men inte direkt på centrala platser utan snarare på undangömda eller de mest underliga platser.  Ett ytterligare fenomen vi också kunnat iaktta är frånvaron av identitet hos många av dessa kvinnor. Därför tycker vi att det kunde vara det första att ta tag i. Fundera ut en kvinna du beundrar skriv med stora bokstäver och vattenfasttusch ner hennes namn och årtalet hon är född och eventuellt årtalet hon dog på ett A3 papper. Dekorera med mycket glitter och stjärnor, och limma upp det på ett hårt ark. Superlim hittar du i välsorterade pappershandlar och klistra upp skylten vid din identitetslösa favvostaty. Tipsa den lokala tidningen om en tidigare förbisedd skald och dess placering.

Ett annat problem kan vara att det faktiskt inte finns någon staty på en kvinna på din ort. Men häng inte läpp för det. Man kan till exempel råda bot på problemet genom att göra en egen gipsstaty. Ställ ut den på lämpligt offentlig plats, gärna centralt, exempelvis mitt på torget i din stad, kanske på vägkanten in till din kommun eller utanför den lokala korvkiosken. Huvudsaken är att det ska röra sig mycket människor där. Om du är kvinna kan du dessutom rulla dig i lera och gå ut och ställa dig i en park. Och gör det till en vana några helger i fint väder då folk är ute och promenerar. Ta med en kompis om du tycker det är tråkigt att hänga runt ensam.

Vintern är på väg och det kan ses som en speciell utmaning för just dig och ditt jämställdhetsarbete. Då kylan kommer, försvinner dina fina skyltar i snötäcket och därför är det viktigt att ta till andra metoder under den snörika delen av året.  Slagordet för denna aktion är: Mera Snögummor åt folket! Samla vänner och bekanta och vandra tillsammans ut i den kyliga vinterkvällen med varm kakao i termos och skapar längtan i fingerspetsarna. Ni kan exempelvis bygga en egen snögummepark. Kom ihåg det är bara fantasin som kan stoppa er.

När det kommer till jämställdhetsarbete och feminism är det viktigt att vi sprider kunskap även mellan generationerna. Därför är det viktigt att du delger den yngre generationen med din kunskap. Om du hittar några barn som just byggt en snögubbe upplys dem om deras inkorrekta politiska handling, ge dem en informativ föreläsning och löneskillnader, glastak och patriarkalstyre. Utan kunskap handlar vi omedvetet enligt föråldrade system, därför är det viktigt med ifrågasättande och informationsspridning, även till barnen. Se dig som en resurs.

Jennie Westlund & Malin Gustavsson