Månadens kvinnoförbundare: Alice Tabelle

01.01.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Jakobstad presenterar Alice Tabelle, månadens kvinnoförbundare i januari.

”Den medborgerliga intressesfären gemensam för man och kvinna, bearbetas bäst av man och kvinna gemensamt.”

Alice Tabelle var en kvinna som var engagerad i kvinnornas rösträtt och hon arbetade för att flickor och kvinnor skulle få gå i skolan. Hon var en självständig yrkesarbetande kvinna som var aktiv i många olika föreningar i Jakobstad, som t.ex. Nykterhetsföreningen, Marthaföreningen och Svenska folkpartiet.

Alice Tabelle föddes 1873 och dog 1911. Hennes föräldrar var Henrik Tabelle och Nina Fredrika f. Björklund från Brahestad. Alice hade två systrar Bertha Fredrika och Helmi Matilda. Hon studerade i Helsingfors och var lärare i historia och geografi vid realläroverket i Jakobstad och vid marthaföreningens aftonskola för unga kvinnor.

Alice Tabelle var intresserade av politik och framförallt av kvinnosaksfrågor. Om detta skrev hon också insändare i lokalpressen. I oktober 1906 försvarade hon kvinnornas rösträtt med orden ”Undertecknad hyser för sin del den fasta öfvertygelsen att i Finland och äfven inom Svenska folkpartiet kvinnor finns, hvilka i det medborgerliga lifvet visat sig äga djupa intressen, djupa insikter och stor förmåga. Det är endast sådana kvinnor vi önska invälja i den första enligt grundsatsen om allmän och lika rösträtt och valbarhet bildade lantdag”.

Petra Qvist-Hämäläinen