Månadens kvinnoförbundare: Ebba Jakobsson

01.06.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs presenterar Ebba Jakobsson, månadens kvinnoförbundare i juni.

Informationssekreterare, journalist Ebba Jakobsson

Född 1942

Ebba Jakobsson var under sina år som ordförande för Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs mycket lyhörd för de feministiska idéer som under 1970-talet vaknade i USA och Skandinavien. Ebba valdes in i föreningens styrelse år 1971, ordförande var hon 1975-1980. År 1975 var FN:s internationella kvinnoår, och FN:s första jämställdhetsprogram utarbetades och godkändes.

Ebba kunde tack vare föreningens goda ekonomi bjuda in inhemska och nordiska föreläsare till kurser och seminarier i ett otal ämnen - en del helt nya för Finland - 6-timmars arbetsdag för småbarnsföräldrar, kvinnors rätt att prästvigas, härskartekniker, feminism och jämställdhet, debatteknik, för att nämna några. Föreläsningarna och diskussionerna lockade deltagare över parti- och språkgränser. Föreningen fungerade som ledstjärna för hela förbundet.

Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs klubblokal Bakfickan grundades under Ebbas tid. Där upprättades ett livligt frekventerat medlemsbibliotek med böcker av kvinnor, för kvinnor, om kvinnor.

Ebba var en aktiv samhällsdebattör, journalist ända ut i fingertopparna. Hon var chefredaktör för förbundets tidskrift Astra under 70-talet, med bland annat ledaren ’Lika lön för lika arbete’ (nr 7-8/1971), en fråga aktuell än i dag. Hon skrev infoblad riktade till intresserade personer och regelbundna medlemsblad till medlemskåren, vilka fortsätter alltsedan dess.

Ebba Jakobsson ställde även upp i flertal olika val.

Petra Qvist-Hämäläinen