Månadens kvinnoförbundare: Kerstin Meinander

01.06.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs presenterar Kerstin Meinander, månadens kvinnoförbundare i juni.

Rektor Kerstin Meinander

1944

Kerstin Meinander, ordförande för Svenska Kvinnoförbundets Sörnäsavdelning 1981-1988 och för Svenska Kvinnoförbundet 1988-1993, satte sin egen prägel på arbetet på båda nivåer.

I Sörnäsavdelningen lades tonvikt på de erfarenheter och det kunnande varje kvinna har, att ge henne mod att ställa upp och att ta sitt ansvar också politiskt. En serie debatter inleddes i Bakfickan med en sakkunnig som inledare, öppna för utomstående. Bland temana kan nämnas: äktenskap kontra samboende, varför barn?, kvinnan i det muslimska samhället, skräpkultur samt kvinnliga samvetsfångar.

Också Förbundet fick nya impulser. ’Vardagen är politik’ och ’Kvinnor kan’ blev motto för rekryteringen av nya medlemmar. Man betonade att både kvinnors och mäns synsätt behövs jämställt i beslutsfattandet. Könskvotering debatterades livligt, men förbundets motion till partidagen förlorade i omröstningen i salen.

Stark miljömedvetenhet präglade arbetet under biologen Kerstin. Motioner till sfp:s partidag tog upp bland annat utsläpp i luften, havet och grundvattnet, försurning och skogsdöd, ozonlagret, energieffektivitet och –besparing samt naturenlig odling. Förbundet upprepade också sitt nej till kärnkraft, och påminde partiet om dess beslut i ämnet.

Också medicinska frågor lyftes upp, bland dem bröstcancer och mammografi samt urininkontinens. Den senare ledde till en broschyr som utgavs på svenska och finska och spreds över hela landet.

Foto: Matias Uusikylä

Petra Qvist-Hämäläinen