Månadens kvinnoförbundare: Carola Lithén

01.03.2017 kl. 09:00
Svenska Kvinnoförbundet i Korsholm presenterar Carola Lithén, månadens kvinnoförbundare i mars.

Carola Lithén – kommunpolitiker uti fingerspetsarna

Carola firade sin 50-årsdag i november 2016. Hon har varit aktiv i politiken i 28 år, mer än hälften av sin levnadstid. Hon är nu kommunfullmäktiges ordförande i Korsholm, men också aktiv i SKF i Korsholms styrelse. Carola blev SKFs i Korsholm ordförande 2005, efter att föreningen blivit aktiv igen.

Trots sitt handikapp har Carola en drivkraft som är enastående och få förunnade. Utöver kommunpolitiken har hon också kandiderat två gånger i riksdagsval, sitter i otaliga styrelser allt från Kårkulla till Stundars. Hon har också varit kretsstyrelsens ordförande. Carola månar om de svaga i samhället och hon jobbar aktivt och idogt för dem i sina positioner. Med den energi som Carola har kommer hon att vara politiskt aktiv i många år framöver.

Petra Qvist-Hämäläinen